Občas se dostávám do situace, že klienti předpokládají, že se podívám na jejich marketingové materiály a okamžitě jim řeknu, co je správné, co nesprávné a co bude fungovat lépe. Po dlouhých letech zkušeností je určitě mnoho věcí, které konzultant takto odhalit dokáže. Ale jedním z nejúčinnějších nástrojů marketingu byl a vždy bude průzkum. Protože jakkoliv odborný odhad zůstává odhadem. To jediné, co vám na mnohé otázky dá jednoznačnou a pravdivou odpověď, je testování a měření.
Jak testovat kvalitu webstránky?
Možná jste se dali přesvědčit, že to nejdůležitější, co musíte se svým webem dosáhnout, je získat mnoho návštěvníků. Ale to je jen první krok. Ve skutečnosti to nejdůležitější je dosáhnout, aby návštěvníci udělali i další krok… Aby se stali odběrateli vašich informací, aby se zaregistrovali na vaši akci nebo aby přímo nakoupili vaše výrobky. Když spustíte internetovou reklamní kampaň, potřebujete vědět, co na návštěvníky platí, co oceňují a co je nejvíce přesvědčí. Často je možností spoustu a pokoušet se uhodnou tu pravou je jako věštit ze skleněné koule.
Tady pomůže jednoduchý test. Vytvořte si dvě stránky, které budou shodné, jen v prvku, který potřebujete otestovat, se odliší. Potom propagujte obě stejnou mírou a porovnejte, která z nich oslovuje návštěvníky efektivněji. Tu lepší si nechejte, tu druhou zrušte. Následně můžete otestovat další prvek a takto postupovat, dokud to bude potřebné.
Kde číhají pasti při testování efektivnosti?
- Nesnažte se dostat k cíli zkratkou a měnit více prvků naráz. Testujte vždy jen jediný rozdíl, protože jinak nezjistíte, co opravdu fungovalo a testy byste si museli zopakovat.
- Veďte si o testování precizní záznamy, abyste se nezamotali v kruhu a netestovali stejné věci víckrát.
- I když je v zásadě možné testovat naráz i více jak dvoje stránky, uvědomte si, že na každou z nich musíte přivést dostatečný počet návštěvníků a to není vždy jednoduché. Výsledky by tak mohly být nepřesné, protože kvantita v tomto případě má svůj smysl.
Jednoduchým způsobem se po čase dopracujete k webstránce, která bude obsahovat ty nejúčinnější titulky, grafické prvky, texty či jiné položky důležité z vašeho hlediska.