Statistika nuda je, má však cenné údaje. Zpívá se v jedné české pohádce. 🙂
Jestli je statistika nuda nebo ne, záleží většinou na osobním postoji. Ale že cenné údaje dává, to je nepopiratelný fakt. Jenže co vlastně rozumíme pod pojmem statistika? Není to nekonečná tabulka se sloupci čísel. Nemyslíme tím ani teorii pravděpodobností, teoretický výzkum nebo analýzu, … Všechny tyto definice pojmu statistika určitě mají uplatnění ve specifických oblastech, ale pro podnikání bývají využitelné minimálně.
Takže co je tedy ta statistika, která má být nepodplatitelným ukazatelem úspěchu nebo neúspěchu? Statistikou myslíme počet nebo množství (odvedené práce, produktu), které se dá porovnat s předcházejícím počtem nebo množstvím. Statistiky tedy měří to, co se udělalo nebo vyprodukovalo. Minulý měsíc bylo fakturováno zboží v hodnotě 1,5 milionu. Tento měsíc bylo fakturováno zboží v hodnotě 1,8 milionu. Tady jdeme zjevně s produkcí správným směrem. Jiný případ může být obchodník, který v minulém měsíci donesl zakázky v hodnotě 500 tisíc, tento měsíc klesla hodnota donesených zakázek na 300 tisíc. Tady bude potřeba zjistit, proč tomu tak je.
Pro šéfa je statistika velmi účinný nástroj, jak rychle a jednoduše zjistit vývoj firmy, oddělení, pracovníka. Doslova způsobem „kouknu a vidím“. A vidět věci přesně tak, jak jsou, to znamená být si hodně jistý ve zvládání jakékoliv situace ve firmě.
Poznejte i další nástroje šéfa…
Vlasta Opelková, Business Success