Proč je tak důležité poskytnout odpověď na otázku: „Proč?“
Při výchově dětí to vypadá takto:
– Netahej kočičku za ocásek!
– Proč?
Pokud jste příliš nepřemýšleli a vysvětlili tento dotaz pomocí výchovného ponaučení: „Protože hodné děti to nedělají“, děti si pravděpodobně nedaly říct a možná přišlo i nejedno další „proč“. Když jste se trochu snažili a podrobně dětem vysvětlili, že kočičku to bolí, že se potom malých dětí bojí a nechce se u nich nechat pochovat, pochopí to hned.
Co to má společného s marketingem? Velmi hodně. Výzkumy ukázaly, že lidé jsou ochotni udělat i náročné věci, pokud dostanou nějaký účel. Dokonce i udání velmi banálního důvodu je přimělo vyplnit žádost mnohem častěji, než v případě, kdy důvod uvedený nebyl. Když vás někdo poprosí, zda vás může předběhnout v řadě čekajících s odůvodněním, že pospíchá na vlak, obvykle ho pustíte. Samotná otázka, zda může předběhnout, by vás nepřesvědčila. Přitom jeho důvody nemůžete ověřit, možná někdo pospíchá ještě mnohem více. Ale vyhovíte.
Podívejte se na svoje marketingové materiály a posuďte je z tohoto hlediska.
Proč by měl někdo zvolit právě vaši službu, koupit váš výrobek?
Kdo, co, kdy, jak, kde – jsou stále jen informace, které se nestanou prodejným argumentem, pokud je nedoplníte jednoduchou, ale nevyhnutelnou součástí – PROČ.
- Proč si mám přečíst tuto webstránku?
- Proč bych se měl zúčastnit tohoto semináře?
- Proč mám dát za služby tohoto kadeřníka o něco víc peněz?
- Proč je důležité, abych si na svoji kopírku objednal pravidelný servis?
- Proč bych měl užívat vitamíny?
Uvádění účelu v marketingové komunikaci je jednoduchým pravidlem, které může mimořádně pozitivně ovlivnit účinnost vašich propagačních materiálů či jiných aktivit.