Ó, netěšte se předčasně! Řeč bude opět o marketingu.
Nedávno se mi dostal do rukou krásný článek a v něm výrok od A. Kaushika:
„Sociální média jsou jako sex u náctiletých. Každý by to chtěl dělat, ale nikdo skutečně neví jak.“
Vtipné….a pravdivé!
Teenageři používají sociální média na kontakt mezi sebou, bezplatné spojení a řekněme i jistou formu zábavy (na rozdíl od sexu, tady právě oni přesně ví, jak na to!). Převážná většina kašle na byznys a nějaké vydělávání peněz na internetu.
Ale je tu i jiná skupina lidí, kteří si myslí, že když se zapojí do všech možných typů sociálních sítí a budou rozposílávat své kontakty hlava-nehlava, projeví se to na návštěvnosti jejich webové stránky a následně vzkvétajících obchodech z internetového prodeje. Nevím, jak vy, ale já nemám ráda žádné žádosti o kontakt od lidí, které neznám, resp. jen vím, že existují, ale nejsou moji přátelé. Možná dělám chybu, a kdybych pořádně budovala svůj kontaktní seznam, mohla bych svoje služby propagovat více!
No, ale teď trochu vážně. Nevylučuji, že úspěšným využitím sociálních sítí se dá budovat marketingová komunikace. Myslím si však, že většina lidí stráví kopu času nesmyslným prolézáním Twitteru, Facebooku, či čehokoliv podobného a nikdy nepomyslí na to, že aby mohli uspět opravdu obchodně, museli by postavit dobrou a účinnou strategii, vhodnou pro tato média. Ta však většinou úplně chybí a tak jsou tisíce lidí, toužících rychle a bezpracně zbohatnout, odsouzeni právě na ten ztracený a nesmyslný čas, který mohli věnovat budování svého reálného byznysu.
- Jakmile se chcete pustit do skutečného marketingu na sociálních sítích, snažte se o tom dozvědět více, než zjistíte trochou chatování. Seznamte se s různými typy sociálních sítí, nasbírejte určité zkušenosti a zvažte, která by byla ta správná pro vás.
- Uvažujte o tom, čeho vlastně chcete tímto způsobem dosáhnout, co je produkt či služba, kterou byste chtěli propagovat a potom prodávat.
- Nepřehánějte to s „obchodnickou vychytralostí“. Tyto praktiky nemá síťová komunita moc v oblibě, a i když do jisté míry toleruje umístění vašeho odkazu, není třeba ztrácet míru vkusu.
- Nespoléhejte se na to, že internet nahradí všechny ostatní marketingové aktivity. Průzkumy ukazují, že velké procento lidí uvidí odkaz na webovou stránku v nějakém úplně jiném médiu a navštíví ji s cílem dohledat si informace.
Osobně jsem slyšela nebo četla o úspěšných zahraničních podnikatelích, kteří rozpumpovali svůj prodej právě přes sociální sítě (např. obchod s vínem Garyho Vaynerchuka, který vybudoval stránku s 800 000 návštěvníky), ale v reálu jsem na Slovensku nepotkala nikoho, kdo „ke svému štěstí na Facebooku přišel“.
Podařilo se vám to? Víte o jiných? Tak o sobě dejte vědět, rádi se o tom přesvědčíme.