Společnost BRICOL – M, spol. s r.o., nabízí největší výběr dárkových a užitkových lahví. Její majitel Peter Dobeš začal s podnikáním na vysoké škole, kdy startoval od nuly. Za roky budování firmy dokázal svoji činnost povýšit na radostnou hru. V současné době rozjíždí další byznys a do jeho již zavedené firmy chodí jiní podnikatelé na exkurzi.
Petře, prozraďte nám, kde, kdy a za jakých okolností se zrodil nápad začít podnikat? A proč právě v oboru velkoobchodu se sklem?
Všechno začalo při mém studiu na vysoké škole. Bylo čerstvě po revoluci a já začal nejdřív prodávat lepidla na uši pro psy, potom víno. Chvíli jsme se ženou prodávali také oblečení. Bylo to takové to klasické devadesátkové podnikání z garáže. A jak jsem prodával víno a vozil jej z Moravy na Slovensko, tak vinaři poptávali sektové lahve. Moje maminka i tatínek v tu dobu pracovali ve sklárně. Tím pádem cesta k samotnému sklu byla poměrně jednoduchá. Koupil jsem lahve přímo ze sklárny a pomalu rozběhl obchod.
Nápad je jedna věc a realizace druhá. Měl jste vypracovaný byznys plán? A jak jste řešil finance na rozjezd, zaměstnance…?
Neměl jsem nic, snad jen selský rozum. Začínal jsem od nuly, nakoupil jsem zboží, dovezl, prodal… a tak pořád dokola. Nejdřív bylo potřeba vyřešit problémy s dopravou. Když jsme vydělali nějaké peníze, koupili jsme nákladní auto a zaměstnali řidiče. Potom přibylo papírování a s ním i účetní a pak další lidé.
Vám se však stalo něco, co by Vám mohl každý závidět. Práce se pro Vás a vlastně i Vaše zaměstnance stala hrou. Bylo vyslyšeno Vaše přání, měl jste potřebnou dávku štěstí, nebo je za tím tvrdá práce?
Je to spíš tvrdá práce než štěstí. Když už jste finančně zabezpečený, tak se věnujete vyšším cílům podnikání. Už nemusíte řešit každou korunu.
V jakém období svého podnikání jste začal spolupracovat s Business Success?
Bylo to v roce 2008, ve firmě se nám dařilo, byli jsme hodně v plusu. Tak jsme se chtěli poradit, co s tím a jakou cestou jít dál. Mysleli jsme si, že všechno máme, vše funguje, a v Business Success jsme nakonec zjistili, že nám toho ale taky dost chybí. Spolupráce s Business Success nám otevřela oči. Začali jsme používat organizační tabuli, směrnice, popisy práce, našli jsme nástroje na zvládání problémů… Více jsme si uvědomili jednotlivé procesy v podnikání.
A v čem Vám tato spolupráce nejvíce pomohla a obohatila Vás?
To bylo právě v roce 2008, kdy nám v Business Success ukázali cestu k větší organizaci firmy. To nám pomohlo překonat následnou světovou krizi a také jsme se díky tomu vyhnuli problémům při zavádění informačního systému. Tím, že jsme se naučili procesy a situace popsat, měli jsme najednou v podnikání velkou výhodu a získali i nadhled.
Je pravda, že Business Success k Vám do firmy chodí s klienty na exkurzi, aby jim ukázali, jak vypadá úspěšné podnikání?
Ano, chodí. 🙂 Ostatní firmy vždy nejvíce zajímá, jak to u nás máme zorganizované. Často se ptají na náš informační systém, ale i na odměny našich zaměstnanců. Odměňování lidí máme dané ze zisku a je zajímá, jak toto funguje. Provedu je firmou, a tak na vlastní oči vidí naše provozy a při tom dostanou odpovědi na svoje otázky.
Bricol v Česku i na Slovensku není Vaším jediným podnikatelským počinem. Vaším snem byl ranč a ten teď máte. Na čem v projektu Ranch13 právě pracujete?
Na ranči se nyní cílí hlavně na organizaci a nastavení správných procesů, zjednodušení fungování. Máme čtyři střediska a tři z nich musíme nyní dostat do plusových čísel. Je to jiný model podnikání a jiné starosti než ve velkoobchodu s lahvemi.
Každý z nás o něčem sní. Co je podle Vás nejdůležitější pro naplnění našich snů?
Co se týká financí a majetku, tak to neřeším, spíš mám radost z toho, když spolu všechno dobře funguje. Když se procesy nastaví tak, že lidé ve firmě
všemu rozumí, což zase generuje to, že jsou šťastní, dostávají spravedlivě zaplaceno za to, co vyprodukují, a zároveň se podílejí na našem společném štěstí. Když jsou oni spokojení, tak se to přenáší i na mě a je to dobré.
Vraťme se k Vašemu velkoobchodu se sklenicemi. Prý je plníte dobrotami. Jakými? A od koho je berete?
To je výměnný obchod mezi zákazníky. To znamená, že my jim dodáme sklo a obaly a chceme zase jejich produkty. Jednak abychom je ochutnali a také abychom jim pomohli s prodejem. Je to takový barter.
Prozraďte na závěr, jak vidíte svoji budoucnost? Kam se ještě chcete posunout?
Plány určitě mám. Teď je důležité zajistit, aby se Bricol pořád udržoval v takové kondici, ve které je. S tím souvisí udržování a zároveň vylepšování
technologií a procesů. A na ranči? Tam je ještě hodně práce a cílů. Dovést střediska do zisku je to hlavní. Budu rád, když to bude fungovat, protože je tam zaměstnaná moje rodina, moje děti. V této chvíli mají materiální podporu, dostali možnost i nástroje a teď je na nich ukázat, že to jde. Nejvíce by mě potěšilo, kdyby dokázali stát na vlastních nohou a vydělali si sami na sebe.