Poslední část mého miniseriálu o důvěře chci věnovat důvěryhodnosti e-mailového marketingu. Sbíráme kontakty, budujeme vztahy, chystáme hodnotný obsah, vymýšlíme chytlavý titulek. Než tedy odklikneme hromadné odeslání, dejme pozor, abychom tyto těžce vybudované hodnoty nepromarnili.
1, Používejme jen databázi kontaktů, kterou jsme vytvořili se souhlasem příjemců
Když si dáme námahu s tím, že lidé se na odběr našich novinek či informací musí nejdříve přihlásit, odradíme možná pár zájemců, ale ve velké míře předejdeme pozdějším stížnostem a odhlašování. Nemluvě o tom, že tak dodržíme zákon.
Záleží na konkrétním případě, co je více důvěryhodné, jestli jméno konkrétní osoby nebo vytvořená firemní adresa. Osobně mám raději adresy typu jménopracovníka@firma.cz, ale v případě, že jde o elektronický časopis s vlastním jménem anebo podobnou aplikaci, neodradí mě od otevření ani neosobní odesílatel. Podstatné je, abych věděla, že mu můžu důvěřovat a že je to bezpečný zdroj. V extrémním množství spamu, který nás dnes atakuje je právě toto jedním z kritických míst.
Pokud se naši odběratelé přihlásili na odběr novinek ve dvoutýdenním intervalu, nerozčilujme je posíláním „mezi-zásilek“. Když chtěli zprávy z oblasti zpracování dřeva, nevnucujme jim „výhodné nabídky“ partnerských obchodů. Dodržme dohodu, frekvenci i obsah. Při samotném přihlašování můžeme nabídnout malý dotazník, ve kterém si vyberou z naší nabídky oblast zpráv, která je zajímá. Předejdeme tím pocitu obtěžování nerelevantními zprávami.
Dříve než zmáčkneme klávesu, která odešle e-mail na stovky adres, vyzkoušejme odeslání na několik vlastních testovacích kontaktů a vychytejme případné mouchy ve formátování. Špatně zobrazená zpráva vzbuzuje nedůvěru a nechuť číst. Taktéž bychom měli dbát na to, aby i technické řešení vyhovovalo všem standardům. Doporučuji dodržovat konzistenci ve formátování či designu e-mailů, aby je čtenáři lépe identifikovali.
5, Občas prověřme, jak jsou naše zprávy doručované, otevírané a čtené
Když nám to technické řešení umožňuje, zkontrolujme občas databázi kontaktů. Zda je stále aktuální, jestli adresáti naše zprávy otevírají a čtou nebo je rovnou mažou. Takovým (ne)zájemcům můžeme potom poslat e-mail s otázkou, zda mají zájem zůstat v našem seznamu anebo by uvítali odstranění. Samozřejmě, možnost odhlásit svoje jméno z odběru by měla být daná vždy, ale když je vyloučíme, dostanou takto ještě jednu možnost.
- obsah nebyl vhodný pro jejich potřeby
- frekvence zpráv byla příliš vysoká
- mysleli si, že jejich adresu někdo zneužil a prodal
- nepamatovali si, že se přihlásili na odběr
- měli obavy ze zneužití svých osobních údajů
Těmto pěti nejčastějším chybám se musíme vyhnout, pokud chceme, aby adresáti četli naše pečlivě připravené e-maily.