Zavedení a sžití nového informačního systému s firmou je náročný a dlouhodobý úkol. Téma zavedení informačního systému do firem a jeho úskalí hodnotí konzultantka a vedoucí obchodního týmu společnosti Business Success Dana Kudová.
„Tak teď začnu konečně lépe vidět na firmu!“, „Konečně budu moci řídit firmu!“, „Zjednodušíme tím práci lidem ve firmě.“ „No a ve skladu přestanou remcat, jak jsou složité inventury.“ Věty podobného znění slyším od majitelů firem často, hned jak se rozhodnou pro koupi nového softwaru, nebo po zavedení nového informačního systému do firmy. Šéf zaplatí nemalou částku, přijedou technici, nainstalují program a šéf jen čeká. Jak stoupne ve firmě efektivita práce a lidé mu budou chodit děkovat za zjednodušení práce. Místo toho za ním chodí jednotlivci a stěžují si na nový systém, jak nefunguje, nebo jak je systém příliš složitý, a že systém nepasuje pro jejich firmu, ale je dobrý pro někoho jiného…. a podobné výmluvy.
Kde je ten zakopaný pes? Majitel firmy chtěl lidem zjednodušit práci a ušetřit čas, ale očekávaný efekt se nedostavil. Místo toho, aby byla spokojenost na obou stranách, jsou lidé naštvaní na šéfa, šéf naštvaný na firmu, která mu software dodávala, a často statisícová investice se nebezpečně houpe nad propastí velké černé díry, kam může také nenávratně spadnout! Co s tím?
Jedním z problémů je neexistence obecného souhlasu lidí s touto změnou a neochotou se na ni podílet. Zde bych šéfovi doporučila pouze dobrou komunikaci s lidmi a zjistit, kdo je v jeho kolektivu osobností jejíž názor je respektován a najít v něm svého partnera pro prosazení svého cíle. S čím si můžete být opravdu jisti je, že skupina nikdy nemá jednotný názor, ale vždy je tam jedna osoba, která je schopna daný názor prosadit. Tento člověk je lídr ve skupině. Ne vždy je to šéf. Je potřeba najít tohoto člověka a komunikovat s ním.
Druhým háčkem, proč se nedaří zavést informační systém do firmy, je nepochopení systému nebo jeho neúplné porozumění. Nejde o komplex jako takový, často jde pouze o malé věci. Pokud nastoupí technik a začne mluvou odborníka prezentovat a vysvětlovat skladníkům, či účetním, kteří sotva zvládají základní programy v počítači, tak nepočítejte, že tomu porozumí. Víte, i já sama mám někdy problém pochopit nějaký program; první slovíčko, kterému plně neporozumím nastartuje automaticky proces, že vše za tímto slovíčkem se stává nepochopené a začínám se v tom ztrácet, jsem nervózní a remcám. Vždy, když vám někdo začne vysvětlovat funkcionalitu nějakého programu, ptejte se na všechno, čemu nerozumíte, nebojte se zapojit, zastavit technika, zeptat se a hlavně si vše vyzkoušet. Klidně ho čapněte a řekněte „Hele, nerozumím tomu, jak to mám vyřešit?“, „Nejde mi toto a toto, jak to vyřešit?“, „Ukaž, já si to chci vyzkoušet sám, aby jsem vše pochopil!“
Bez komunikace s technikem problém opravdu nejde vyřešit, jen se začne zvětšovat nebo se na něj nabalují automaticky problémy další. Pokud již používáte informační systém myWAC nebo se jej chystáte zavést, bombardujte techniky dotazy, vyžadujte bez odkladu potřebné řešení. Ve fázi rozhodování se obracejte na svého obchodního asistenta. Ve fázi implementace a nasazení na konkrétní konzultanty a školitele. Za běžného provozu zajistěte v dostatečném rozsahu přístup vašim pracovníkům směrem k pracovníkům podpory informačního systému v rámci služeb myWAC Support Center. Dejte svým zaměstnancům k dispozici všechny potřebné nástroje pro takovou komunikaci. Nebojte se investovat do dalších školení či konzultací i po půl roce či roce užívání myWACu. Pamatujte si, že čím hlubší znalosti budou lidé ve firmě o tomto programu mít, tím lépe jej budou využívat a o to dříve se vám vaše investice vrátí. Což byl určitě i jeden z vašich hlavních cílů.
Pokud byste chtěli pomoci určit lídra vašeho týmu, rádi Vám s tím pomůžeme. Stačí nás kontaktovat na www.success.cz, kde si můžete domluvit schůzku s naším konzultantem.