V poslední době jsem snad nepotkala šéfa, který by si nepovzdechl nad tím, že mu chybí lidi nebo že je to nyní v oblasti personalistiky těžké. A to ani nemluvím o tom, že z reklam, inzerce a internetu se na nás valí informace, že práce je, ale lidi nejsou. A jediná cesta, jak si zajistit loajalitu stávajících zaměstnanců je motivovat je. Motivovat jak jinak, než skrze benefity, zvýšením mzdy a ideálně vymyslet i pár dalších výhod, aby je nepřetáhla konkurence. Navíc se dnes můžete setkat i s tím, že pokud nemáte firmu do dvaceti minut od bydliště, tak polovina uchazečů se ani nebude namáhat, aby vám poslali životopis.
Ano, trochu nadsázka. Ale ne až tak velká.
Mám-li být upřímná, tak mně se tento směr nelíbí. Pořád jsem totiž přesvědčená, že práce by měla být trochu víc, než jen zdroj příjmu. A že o tom, kde pracuji, by neměla rozhodovat vzdálenost pracoviště od mého bydliště.
Myšlenka je to krásná. Dělat práci, protože mi dává smysl. Protože mě baví a naplňuje. Dá se v dnešní „době benefitů“ na takové myšlence vybudovat tým? Myslím, že dá. Akorát to bude stát čas a úsilí, a nejeden šéf se u toho trochu zapotí.
Možná to první, co šéf může udělat, je nesouhlasit. Prostě odmítnout směr, kterým pracovní trh tak trochu tlačí naše myšlení. Ano, peníze jsou důležité, je to forma energie a jde to bez nich dost těžko. To ale neznamená, že peníze jsou jediným kritériem pro příjem nebo udržení zaměstnanců. Pokud budeme kývat hlavou, když nám média říkají, že jediná cesta, jak udržet zaměstnance, je přidat mu nějakou tu korunu. Vlastně tak trochu předem vzdáváme jakoukoli šanci na to, abychom si to ve své firmě, oddělení nebo i ve vlastním životě zařídili jinak. To koneckonců platí pro všechny. Ať už jste šéf, podřízený či majitel – víte proč děláte svou práci?
A opravdu jsou peníze to nejdůležitější a ten pravý důvod, proč zůstáváte ve firmě, kde právě pracujete?
Co se týče náboru nových sil do týmu, tak expandovat bez nových lidí moc nefunguje. Jenže když se soustředíme pouze a jenom na nábor nových lidí, může se nám snadno stát, že ti „staří“ začnou odcházet.
A začarovaný kruh jede:
- Nemáme nové lidi a je problém je sehnat.
- Soustředíme se na nábor nových zaměstnanců.
- Skrze nábor nám nezbývá pozornost na systém ve firmě, na organizaci práce a stávající tým tím trochu trpí.
- Někteří klíčoví zaměstnanci se můžou rozhodnout hledat práci jinde.
- Roste potřeba nových lidí, zvětšuje se tlak na personalistiku.
Cítíte, že se tak trochu stáváme rukojmím při náboru zaměstnanců?
Získat nové lidi stojí peníze, o to víc, že přicházejí s očekáváním, že je nejen dobře zaplatíme, ale že k tomu bude i pár těch benefitů navíc…
Jak se do takové situace vůbec nedostat? V první řadě nepustit ze zřetele tým a lidi, kteří pro firmu už mnohé udělali a fungují dobře. Věnovat se jim a neustále pracovat na zefektivnění a nastavení práce a toků ve firmě. A hlavně nezavírat oči nad neoptimálními situacemi s tím, že lidí je málo, tak je potřeba být ke stávajícím lidem shovívavý, protože by jinak mohli jít jinam.
Zajímá vás více tipů, jak si poradit s nastavením firmy, abyste dokázali získat nové lidi, a přitom jste nepřicházeli o „základní stavební kameny“ týmu, který již máte?
Jak získat loajální zaměstnance a ne jen „povinnou přetvářku“?
Právě kvůli odpovědím na takové otázky jsme pozvali do Čech Patricka Valtina, odborníka na nastavení organizace ve firmě a personální marketing. Přijďte se inspirovat na konferenci „Jak vyladit firmu k dokonalosti?“.