– někdy stačí přestat lidi demotivovat.
Občas se to stane asi každému – porucha, chyba. Ať už je to stroj, vybavení anebo člověk. Prostě věci nefungují, jak mají, lidé nepracují tak, jak mají a práce přestává pro šéfa být radost… Je potřeba dát věci do pořádku.
Se stroji a technickým zařízením je svým způsobem jednoduchá práce. Tím nechci nijak snižovat nutnost kompetence, vzdělání a schopností kohokoli, kdo s často náročným technickým vybavením pracuje a musí najít chybu a opravit dané zařízení. Spíš tím myslím princip. U strojů jde o to, aby člověk našel to, co je špatně, co nefunguje a to opravil. Tím bývá většinou problém vyřešen. Čím lepší technik, čím rychleji a přesněji dokáže určit chybu, tím lepší odvede práci.
Lidé jsou ale trochu složitější zařízení. A s technickým přístupem, kdy budete hledat jen chyby, můžete i velmi šikovného a výkonného člověka takříkajíc zničit, tedy úplně demotivovat. Pokud vedoucí upozorňuje své lidi pouze na jejich chyby, může je po čase dostat do stavu, kdy se úplně stáhnou z prostoru a kolikrát i odcházejí s tím, že všechno co dělají je špatně, takže proč ve své práci pokračovat.
Už na tomto příkladu jasně vidíme, že ještě před tím, než začneme svůj tým motivovat, je dobré se podívat, jestli neděláme úplný opak. A případně přestat své lidi demotivovat. Už to je samo o sobě velký krok.
Možná vám teď vyskočí otázka: A to mám dělat, že nevidím, když moji lidé dělají chyby?
Samozřejmě, že ne. Ale zkuste si položit jinou otázku: Dělají moji lidé také něco dobře? A vědí to? Mají ode mne zpětnou vazbu i za pozitivní věci a dobře odvedenou práci?
Je pro šéfa vůbec důležité, aby dokázal vidět u svých lidí i pozitiva?
Může nějakým způsobem předcházet tomu, aby jeho lidé dělali chyby?