Základy plánování II.
V minulém díle seriálu jsme si řekli, že bez solidní produkce není možné cokoliv plánovat a v tomto článku si ukážeme, že pro správné rozhodnutí je nutné poznat trend ohledně množství vaší produkce.
Všimněte si, že zákazníci neodměňují dodavatele za snahu, ale pouze za produkt. Fotbalový zápas se nehraje na šance, ani na územní převahu, ale výhradně na střelené a uznané góly. Počítá se jen a výhradně PRODUKT!!! (Samozřejmě trenér může pracovat na tom, aby si jeho mužstvo vypracovalo více šancí, aby se tak vytvořilo více předpokladů na dobré skóre.)Jak bude vypadat plánování hokejového mužstva, které dává stále méně a méně gólů?
Jak může vypadat strategie firmy, jejíž obrat vypadá dlouhodobě takto?
Kdybyste byli živnostníkem a vaše příjmy by vypadaly právě takto, myslíte si, že by byl dobrý nápad koupit si nyní drahý byt na hypotéku a k tomu drahé auto na leasing? Určitě ne!
Vaše plánování nyní musí nutně souviset s tím, abyste zvýšily příjmy, abyste zvrátili tento negativní trend.
xxx
Kdyby příjmy firmy vypadaly takto, jak to ovlivní plánování?
Každého druhého člověka napadne, že při takovémto trendu se jistě nacházíme v příjemných problémech, kde musíme napnout všechny síly, abychom zvládli zvýšený zájem o naše produkty, a musíme se soustředit na to, co děláme dobře, aby takovýto vývoj produkce pokračoval.
Jen blázen nebo velmi neznalý člověk bude plánovat bez toho, aby si definoval svoje produkty a bez toho, aby si nakreslil svoje výkony do grafu. Naopak, poučený člověk zajde ještě dál. Pochopí, že aktivity a konečné produkty mají souvislost. Podívejte se na tento graf, který ukazuje počet obchodních setkání na oddělení prodeje a pod tím ještě jednou příjmy firmy.
Co se stane, když se potom počet setkání obchodních zástupců začne vyvíjet takto?
Kdybychom měli jen graf příjmů, tak bychom možná marně dumali nad příčinami poklesu, ale pokud bychom sledovali i aktivitu prodejců, lehce bychom mohli vyslovit hypotézu, že příjmy budou záviset na počtu setkání se zákazníky. Kdybychom opět vyhnali prodejce na schůzky a trvali na tom, že jich musí být více než 75, mohlo by se ukázat, že příjmy opět stoupnou k úrovni 60.000 a získali bychom tak jeden nesmírně hodnotný poznatek pro řízení firmy. Počet schůzek tak ve vaší firmě sehrává podobnou úlohu, jako počet střel na bránu, či počet šancí v hokeji nebo fotbale.O práci s grafy, které měří produkci, by se daly psát celé romány a rozsáhlé učebnice, ale pozorný čtenář už z těchto řádků musí pochopit, že názornost grafu je v managementu neocenitelná.
Nechystám se tady nyní psát vysokoškolská skripta, vy jste už jistě pochopili, kam směřuji vaši pozornost. Zkuste si nakreslit do grafu svou produkci po rocích, měsících a být vámi, tak to začnu sledovat i po týdnech. K tomuto tématu se v tomto blogu ještě určitě vrátíme i mimo téma „Plánování“.
Uzavřeme tuto kapitolu jednoduchým tvrzením:
Bez toho, abych viděl svůj trend produkce, se o plánování téměř ani nedá hovořit.
Ostatní prvky plánování si probereme v dalších dílech seriálu.