Tak sedím u svého pracovního stolu, který by měl být osiřelý, protože jako obchodník bych měl být v terénu u zákazníků, a trochu přemýšlím, jak se postavit k neúspěchu. Určitě znáte situaci, kdy nepochybujete o spolupráci s klientem a najednou přichází studená sprcha. Klient udělal naprosto nečekané rozhodnutí a spolupráce je pryč. Ale co nás drží nad vodou? Jsou to obchodní úspěchy. Je to tak? Ve chvíli neúspěchu člověk přemýšlí nad smysluplností toho, co dělá a jestli stojí za to pokračovat dál a když ano, tak jak a tak dál, a tak dál. Ve svých myšlenkách se vrací k neúspěchu a ne a ne se odpoutat. Pak dostane skvělý nápad: večer si vyčistím hlavu. Může to být sport nebo kultura, což jsou lepší varianty. Znáte to, že? Pak člověka bolí hlava 2x. Z vyčištění a z neúspěchu. Ale dost pesimismu. Řekněme si co s tím.
Má rada je zaměřit pozornost na budoucnost. Zabývá-li se člověk minulostí, nemá sílu něco zvládat teď pro budoucnost. Minulost je něco, co člověku bere sílu a chuť (nemyslím příjemnou a úspěšnou minulost. Ta nás posiluje a dává nám zkušenosti). Člověk se začne vyhýbat oblastem, kde zažil neúspěchy, ztráty. Jak to ale udělat? Jednoduchou akcí by mohlo být zpracování potenciálu. Prostě se podívat do záznamů ze schůzek s klienty a sepsat si všechny potenciály pro obchod, podívat se na nejbližší schůzky a naplánovat si, čeho tam chci dosáhnout a trochu si v mysli probrat, jakou strategii jednání zvolím. Podívat se do svého kalendáře a domluvit schůzky tam, kde mám nějaké prázdné místo. prostě to zařídit tak, že má pozornost se přesune na všechny vyjmenované věci a vytvořím si problém, který bude příjemné řešit. Tím problémem je „Jak já to vše stihnu? To bude jízda!“ A tím si vytvoříte něco, čemu se říká výzva. Prostě řečeno, zvyšte aktivitu směrem k budoucnosti. Je tu ještě jedna důležitá věc. Nikdy při tom nemyslete na to, že zvládáte neúspěch. Myslete na to, že tvoříte něco, co tu ještě nebylo.
Držím palce.
Bohouš Kuba
obchodník, lektor a konzultant Business Success