Vědci dokázali, že štěstí a peníze spolu souviset nemusí. I v reklamním textu se vyplatí brát v úvahu i vyšší hodnoty.
V létě minulého roku mě zaujal článek s názvem „Štěstí se koupit nedá.“, který jsem našla v deníku SME 7.července 2010. Mluví o vědecké studii zrealizované Gallupovým ústavem ve 132 zemích světa. Výsledky údajně potvrdili, že bohatí lidé ještě nejsou automaticky šťastní a jde více o to, jak se člověk dívá na svůj život.
Podle profesora psychologie Eda Dienera, citovaného v uvedeném článku, peníze jsou důležité, pokud lidé porovnávají svůj život s ostatními. Ale ve chvíli, kdy se zamýšlejí nad svým vnitřním životem, přicházejí ke slovu jiné hodnoty. K těm nejdůležitějším patří úcta a uznání. Nezávislost, přátelské vztahy a práce ve smysluplném zaměstnání.
Jaký to má dosah na vaši reklamu?
Dle mého názoru opravdu velký. Už jsem psala o tom, že marketingový a reklamní text je o mnoho účinnější, když se zaměří na lidské emoce. Samozřejmě i v souvislosti s penězi můžeme emoce prožívat a v některých případech dost silné. Vždyť se podívejme na současné reklamy, kde každá druhá slibuje něco mimořádně výhodné, levnější a nejlevnější. Útočí na naši chamtivost, touhu vlastnit, hromadit hmotné statky.
Občas to může být to správné téma, nechci se přít a každý musí účinek své reklamy změřit v konkrétní praxi. Ale zkuste někdy otestovat a oslovit i trochu vyšší hodnoty v žebříčku. Asi dá více zabrat vymyslet dobrý a poutavý text, který osloví emoce z tohoto balíčku, může ale účinkovat o mnoho silněji než „výprodej“. Mužské přátelství oslovují například reklamy na propagaci piva a alkoholických nápojů, nezávislost se často najde v inzerátech cestovních kanceláří, automobilek nebo i finančních institucí.