Ať už jste majitel firmy, manažer nebo jste na volné noze, nemyslete si, že hospodářský propad přežijete pomocí úspor, snižováním nákladů, eliminováním marketingového rozpočtu, propouštěním a snižováním výhod pro zaměstnance – tyto akce Vás z recese nedostanou, firma z nich energii nezíská – spíše naopak.
Existuje zde jev, který se nazývá „sestupná spirála“, kde v okamžiku spuštění úsporných opatření a snahy ušetřit více a více můžete ve výsledku skončit s menší a slabší firmou, která ztrácí více a více svých příjmů.
Dokážu pochopit, že během takovéto doby poklesnou tržby, sníží se počet nových klientů a firma tak nemá přebytek peněžních toků, které by mohly být použity pro další marketingové aktivity. Řešením ale je, abyste pracovali tak tvrdě, jak jen můžete, abyste získali co nejvíce nových klientů, rozšířili Váš prodejní sortiment a také vylepšili prodejní linie u stávajících klientů.
Na začátek několik základních pravidel:
Neexistuje firma, která by neměla být propagována na trhu, která by se neměla starat o doplňkový prodej u svých stávajících klientů a která by mohla přežít díky slevám.
Zde je 10 tipů, které Vám pomohou přežít hospodářský pokles:
- Stanovte si rozpočet na marketing a ujistěte se, že jej „utratíte“. Nesnažte se z tohoto rozpočtu ušetřit, to by byl začátek konce.
- Ujistěte se, že používáte takové reklamní kanály, které se Vám osvědčily již v minulosti. Současně si ponechte jednu třetinu svého rozpočtu pro nové experimenty v marketingu.
- Nenapodobujte ostatní, ale buďte sami sebou. Investujte do kreativity a odlište se od svých konkurentů. To se Vám vyplatí mnohem více než jakékoli akce či výprodeje, které nic nepřinesou.
- Ujistěte se, že poskytujete Vašim klientům nadstandardní péči. Uspořádejte firemní poradu, a promluvte ke svému týmu jako kouč, který vede fotbalový tým k výhře o světový pohár. Dodejte jim motivaci, vysvětlete jim, že dnešní zápas není o tom, kdo má nejlepší produkt – všichni mají stejné produkty. Dnešní zápas je o dodání kompletního balíčku. Jaká péče byla zákazníkovi věnována? Byla na profesionální úrovni? Vyvolal obchodník u zákazníka pocit důvěry? Byl obchodník zdvořilý, příjemný a usmíval se, zatímco klient přicházel, i kdyby přišel jen využít starý úvěr, který již má?
- Navyšte svůj obchodní potenciál na maximum. Pokles příchozích klientů nemusí nutně znamenat pokles obratu. Obchodníci by měli znát a umět využít potenciálu každého svého zákazníka, tzn. co je možné u zákazníka ještě prodat. Můžete to překonat i dovednostmi a schopnostmi obchodního týmu.
- Vytrénujte svůj obchodní tým v technikách na zvýšení prodeje. Vybudujte „rodinu“ produktů, které spolu souvisí. Každý klient, který si koupí doutník, si rovněž bude muset koupit zapalovač. Každý klient, který si koupí akvárium, koupí také ryby. Každý klient, který koupí zahradní rostliny, bude kupovat hnojivo.
- Sestavte linii výrobků POS (Point of sale, angl. zkr., česky prodejní místo). Produkty či služby umístěné v místě prodeje nebo v místě, kde vzniká poptávka, sledující jasný účel: zvýšení prodeje. Každá firma musí mít produkty POS, dokonce i když je to firma, která poskytuje služby. Produkty v místě prodeje musí být levné, aby klient koupil bez nutnosti přemýšlení. Tyto produkty mohou snadno přispívat 10 % na obratu.
- Dejte více pozornosti svým stávajícím klientům. Zlatým dolem Vašeho podnikání jsou klienti, kteří již Vaše produkty a služby používají. Za každý rok firemního života nashromáždíte stovky a tisíce údajů o svých klientech, kteří zakoupili Vaše produkty nebo služby. Využijte tuto databázi k přípravě jedinečného propagačního letáku pro tyto klienty a pošlete jim to. Dejte jim vědět o Vaší speciální akci prostřednictvím SMS. Ujistěte se, že zákazník má pocit, že při nákupu od Vás dostává něco, co by nikde jinde nedostal. Toto bude přitahovat jejich pozornost k Vaší firmě a zabrání jim, aby odešli ke konkurenci. Tip: Pokud nemáte seznam klientů uspořádaný, bude mnohem levnější projít staré faktury a šanony než utrácet peníze za reklamu na získání nové cílové skupiny.
- Vylepšete Vaše služby – společným jmenovatelem je rychlost. Pokud jste schopni zvýšit rychlost poskytovaných služeb, a přitom udržet jejich kvalitu, vězte, že tím budete schopni ovlivnit a zajistit budoucí obchody. Pamatujte, že klient, o kterého bylo postaráno rychle a efektivně, je spokojený a doporučí Vaši firmu ostatním. Toto je nejlevnější a vysoce kvalitní způsob reklamy.
- Spolupráce je vynikajícím zdrojem pro získávání nových klientů a je to možnost, jak nabídnout přidanou hodnotu Vašim klientům. Pizzerie, která zve svého klienta, aby získal zdarma kopeček zmrzliny z vedlejšího obchodu, zatímco si kupuje kus pizzy, bude mít více návštěvníků než jakákoli jiná pizzerie v okolí. Cukrárna nabízí svým klientům plátek pizzy zdarma při nákupu jednoho litru zmrzliny. Grafik může nabídnout svým klientům dárek v podobě 1 000 vizitek, jestliže si u něj koupí design svého loga. Tento grafik pak může výměnou odkazovat na tiskárnu nebo poskytovat grafické designy pro její klienty.
Výše uvedené body jsou jednoduché. Začněte přemýšlet, co můžete udělat namísto toho, abyste si neustále připomínali, že podnikání ovlivňuje recese a firmy jsou na ústupu. To je fakt, který nezměníte, ale určitě můžete změnit to, co se děje ve Vaší firmě!
Elad Hadar,
majitel SUCCESS business consulting