1. Úvod
  2. /
  3. Prodej blog
  4. /
  5. Jak vybudovat kvalitní a...

Málokteré odvětví se obejde bez obchodníků. Pokud se dnes podíváme na pracovní portály s nabídkami práce, tak je to právě pozice obchodníka, která je nejčastěji nabízena a požadována. Obchodníci jsou zkrátka hnacím motorem firmy, který dává celé firemní soukolí do pohybu. Jak ale správně namotivovat obchodníka? Jak plnit prodejní cíle a kvóty? Máte-li dobrý obchodní tým, který dosahuje skvělých výsledků, pak máte téměř vyhráno a expanzi firmy nic nebrání. Ovšem ne každá firma se nachází v tomto stavu a mnohdy jsou od ideálu hodně daleko. Existuje pár základních pravidel, které bychom neměly opomíjet, jestliže se chceme vybudovat kvalitní a silný obchodní tým.

Má obchodní ředitel chodit do terénu a obchodovat?

Často se můžeme setkat s tím, že pozice šéfa obchodu není vždy jednoznačná. Má být obchodní ředitel více šéfem, nebo obchodníkem?

Obchodní ředitel se stará o své obchodníky, vytváří nové obchodní příležitosti, analyzuje situace, dost často hasí i nějaký ten průšvih, opakovaně hledá nové obchodníky, které následně také zaškoluje, a často se podílí na marketingu apod. Po pár letech takového maratonu se dostává do stavu vyhoření, leckdy i neschopnosti vytvářet přidanou hodnotu a pohltí ho rutina.

Vidina vysokého platu, benefitů či společenského postavení jej nutí na postu dále setrvávat, a to i přes určitou nechuť z dosahování nových výzev a nových směrů v daném oboru. Jak ale z tohoto kolotoče vyskočit?

Analýza je základ předvídání a určování obchodních příležitostí!

Správná analýza a následně vyhodnocení situace nám ukáže, kterým směrem se vydat. Základní analýzou je vyhodnocování informací z vlastní databáze. Víte, který váš produkt se prodává nejčastěji, v jakém období a s jakým ziskem? Zjišťujete spokojenost zákazníků, a proč nakupují právě u vaší firmy? Toto jsou podklady nejen pro marketing, ale i pro obchodního ředitele, který na základě získaných informací vytváří obchodní strategii a příležitosti. Díky tomu přesně ví, kdy má na obchodníky přitlačit v prodeji, dokáže sladit marketingovou propagaci s aktivitou obchodníků, a v neposlední řadě i s výrobou či skladem.

Když je analýza databáze hotová, je čas na lidi.

Další důležitou aktivitou je analýza statistik jednotlivých obchodníků. Toto bývá dost často podceňovaná aktivita. Každý obchodník je jiný, dělá věci po svém, ale výsledek práce je pro všechny stejný – uzavřená objednávka. Určitě znáte někoho, kdo prodává jako bůh, je-li na obchodní schůzce, ale nerad telefonuje. A naopak, jsou obchodníci, kterým bude více vyhovovat kancelářská židle, budou s klienty telefonovat od rána do večera, ale na schůzkách je propadák. Šéf obchodu může (a měl by) po analýze faktů tyto dva obchodníky kvalifikovat a vytvořit z nich dva plnohodnotné obchodníky, kteří zvládnou obojí, anebo z nich vytvoří tandem. Jeden bude obchodovat a druhý mu bude dělat zálohu z kanceláře. A v této sestavě budou fungovat jako dokonale promaštěné soukolí. Skvěle sehraný tandem pak bude makat, jako švýcarské hodinky, vyprodukuje více a všechny strany budou spokojené. Zárukou vysokých statistik je mimo jiné i to, že se všichni na svých pozicích cítí dobře.

 

 

Statistiky nejsou jen pro nováčky!

Proč udržovat vedení statistik i u starých, zkušených obchodníků? Ti přeci kontrolu nepotřebují, jde jen o zbytečnou administrativní zátěž?! Opak je však pravdou!

Obchodník, který je zavedený u zákazníků, má se zákazníky již vybudované osobní vztahy, za svou historii u firmy vytvořil velmi slušný obrat, veškeré výrobky, služby a různé vychytávky má v malíčku, a je rozhodně pokladem, který by se měl hýčkat a chránit. Na druhé straně, jsou to právě tito obchodníci, kteří dokážou vytvořit firmě skutečně velkou ztrátu, a je zcela jedno, zda přejdou ke konkurenci, nebo jen ztratí svůj výkon. Statistiky nám ukážou změnu jejich fungování. Před každým porušením povinností, či porušením závazku, věrnosti firmě nalezneme pokles statistik, či strmí pád statistik i v době, kdy k tomu není reálný důvod. Právě ony nám ukážou, kdy máme volat na poplach a začít se vyptávat, pátrat a řešit daného obchodníka, ještě před úplným poklesem či vysokou ztrátou.

Co dělá úspěšný obchodník?

Největším kapitálem člověka je znalost toho, co dělá dobře. Mnoho lidí si myslí, že pokud vidí své chyby, zlepší se. Bezesporu je dobře, že vidím své chyby, bohužel to ještě neznamená, že začnu dělat věci správným způsobem. I ten nový způsob nemusí být správný. Vidět, co dělám dobře, to znamená jít nahoru s jistotou.

Společným jmenovatelem úspěšných obchodníků je jejich pokora a schopnost vidět věci, které jsou úspěšné. Jdou za tím, neustále dokola opakují své úspěšné kroky v jejich fungování. Moc dobře vědí, co jejich zákazníci očekávají, mají úžasnou schopnost předvídat, kdy přesně budovat porozumění, a kdy a jak prodávat. Svůj prostor mají pod kontrolou, a jsou schopní okamžité akce s  výsledkem! Právě toto jdou cenné informace, které si úspěšný obchodní ředitel zaznamená a vkopíruje je do celého obchodního týmu. Tímto si zajistí, že bude mít tým plný hvězd!

 

>> Zvyšte prodej celého týmu <<