1. Úvod
  2. /
  3. Nezařazené
  4. /
  5. Jak nastavit systém ve...

Když se řekne firma JAP, většina ví, že se jedná o krásnou firmu. My však měli tu možnost nahlédnout do tajů této krásy :). Do tajů úspěchů výroby, motivace zaměstnanců a také kontroly, která zabrání zbytečným dohadům a nesrovnalostem se zaměstnanci, ale hlavně se zákazníky.

O několik tajů úspěchu jsem se zde rozhodla s vámi podělit.

Firma JAP má perfektně zmapovaný systém ve výrobě. Několik bodů, které považuji za důležité:

  • Ranní krátká výrobní porada každý den.
  • Stávalo se, že při montáži se poztrácely některé komponenty a namontovaný výrobek pak nesplňoval co měl. Proto se nad každou výrobní linku zabudovaly kamery (tedy jejich použití je snadné a rychlé) a jednotlivé kroky výroby se fotily. Na produkt se vytiskl QR kód, kde si odběratel mohl po stažení kódu zkontrolovat, že při výrobě byly všechny části a kroky v pořádku.
  • Oblasti výroby jsou rozděleny do sekcí, kterou má na zodpovědnost vždy 1 mistr.
  • Zaměstnávat i více profesní pracovníky nebo je naučit jiné specializace výroby. Pak je možné si je mezi mistry dle potřeby půjčovat v různých oblastech výroby. O tom se domlouvají mistři na už zmíněných ranních poradách. To zabezpečí jak dostatek práce pro zaměstnance, tak včas zhotovené zakázky, když je tlačí čas.
  • Na vše ve výrobě jsou nastavené normy. S tím velmi dobře pomohla externí firma. Souvisí to hlavně s tím, že když se se zákazníkem domluví termín dodání, JE TO PRO FIRMU JAP SVATÉ. Prostě termín se MUSÍ dodržet!
  • Na vše je zavedený systém. Tudíž vy v systému vidíte, kolik ještě máte času na to, abyste s určitou zakázkou začali a co je třeba ještě vše zajistit. Když se přiblížil termín, kdy se má se zakázkou začít, dá se říct, že počítače vysílají alarmující světlo (s nadsázkou) a doslova se „dupe“ do toho, aby se okamžitě začalo.

 

Motivace zaměstnanců

  • Zaměstnanci vidí každý den stav své mzdy, který mohou ovlivnit.
  • Jsou placení jen za výsledky, což velmi zvýšilo efektivitu práce.
  • Pro nábor zaměstnanců používají Performia systém. To jim ušetří spoustu času v oblasti HR.

Velmi se mi líbilo, co zmínil Martin Staněk, konzultant firmy JAP: „Když firma nezískala zakázku, zákazníkovi se zavolalo a zjišťovalo se, proč si vybral někoho jiného a ne JAP. Věci, které se objevovaly nejčastěji, se pak dávaly do pořádku nebo měnily podle přání zákazníka.“

Skvělé bylo, že pan Fryšták nakonec řekl: „Když si s něčím nevíte rady, zavolejte Martinovi Staňkovi. On vždy ví, co je třeba udělat a vždycky poradí dobře.“ Je to samozřejmě hlavně díky tomu, že Martin spolupracuje s mnoha firmami a většinu problémů už řešil. Také proto, že firmu zná, ale není emočně ponořen do problematiky, dokáže si udržet nadhled a dobře poradit 🙂

 

Ještě jednou děkuji panu Fryštákovi za velmi inspirující návštěvu a přednášku. Osobně jsem dostala krásnou zpětnou vazbu účastníků na toto setkání.

 

Děkujeme za Váš čas, za Vaše tipy a dárky.
Velmi velmi si toho vážím.