1. Úvod
  2. /
  3. Management blog
  4. /
  5. Ignorovat „maličkosti“?

Jen na vlastní nebezpečí.

Ztráta významného klienta.
Odchod klíčového zaměstnance.
Finanční výdaje astronomicky převyšující peníze, které máme na účtu.

Průšvih.

Zvláštní věc na obrovském průšvihu je, že když si dáte trochu práce s rozklíčováním příčiny a následku, častokrát zjistíte, že katastrofě, které čelíte, předcházelo vícero menších „situací“. A každá z těch menších situací mávala varovným červeným praporkem a někdy u toho možná i poskakovala a křičela „tady jsem“.

Jenže šéf obvykle bývá jeden z nejvytíženějších lidí ve firmě. A někdy běhá po VIP zákaznících, provozu a poradách takovou rychlostí, že červené praporky jsou jen rozmazaná šmouha na okraji pozornosti. Kyselý obličej recepční, kabel hozený ve skladu na zemi, kde nemá co dělat, ředitel financí, který měl odevzdat zprávu již před třemi týdny, ale pořád má tolik práce, že se k tomu nedostal…ano, v porovnání se schůzkou s klíčovým dodavatelem kvůli cenám to jsou maličkosti. Jenže mávnout rukou nad takovou maličkostí sebou nese riziko, že z maličkosti vyroste katastrofa. A klidně i hodně velká katastrofa.

Tak jak tedy předejít katastrofě?

Nemávejte rukou nad maličkostmi. Máte představu o tom, jak má vaše společnost fungovat? Jaký má být váš produkt? Jak mají věci vypadat? Jak se má tvářit recepční, tedy první člověk, kterého váš klient ve firmě potká? Výborně. Cokoliv, co je odchylka od této „ideální scény“ by nemělo být ignorováno. Zajistěte, ať je to v pořádku. Použijte své lidi, vydejte příkazy, udělejte cokoliv, co je potřeba. Když to nejde jinak, vyměňte recepční. Ale postarejte se o to, aby aktuální stav vaší firmy byl co nejblíže vaší představě.
Naučte své lidi, aby se zapojili do likvidace „červených praporků“, tedy odchylek. Vysvětlete jim svou představu – ideální scénu. A chtějte po nich, aby ve své oblasti tuto ideální scénu udrželi, aby zvládli cokoliv, co není v pořádku. Pokud je to třeba, stanovte jim i priority, v jakém pořadí mají odchylky zvládnout.

Předvídejte budoucnost. Ne vždy jsou ale odchylky tak zjevné, jako kabel válející se na zemi. Že se na vás řítí překvapení ve formě rapidního poklesu čísel v prodeji, to asi na obličeji recepční nepoznáte. Ale existuje jeden nástroj šéfa, díky kterému se předvídat budoucnost dá. Je to statistika. Jednoduchý příklad z obchodního oddělení, postaveném na osobním prodeji: statistika schůzek obchodníků má klesající trend. Velmi pravděpodobně sebou stáhne i statistiku uzavřených obchodů. Nejsou schůzky, obchodníci nejsou u klientů, nejsou zakázky. Následně se to velmi pravděpodobně projeví na financích a ve finále třeba až na omezené výrobě díky nedostatku zakázek. Klesající statistika (pokud ji máte správně definovanou, tedy měříte správná čísla ve správné frekvenci) je velmi nepřehlédnutelný červený praporek. A může vám zachránit spoustu starostí a nervů, pokud ji nebudete ignorovat.

Jak správně používat statistiky, jak je vytvořit a etablovat ve firmě?