V naší rodině se po přeslici dědí recept na vynikající štrúdl. Není moc přesný: „hrneček mouky, čtvrtka másla, lžíce octa…“ Ještě i dnes se mi podlomí kolena, když si vzpomenu, jak voněl babiččin dům a ten sladký sen se rozpouštěl na jazyku. Upéct stejný nedokážu a rozpis surovin i práce na tom nic nemění. Ale když se trochu více snažím, vyleze z trouby koláč, který rodina ocení širokými úsměvy. A věřím, že než budu mít vnoučata, tréninkem to zdokonalím.
Tvorba textu – je možné naučit se psát?
Samozřejmě, že ano! Uděláte dobře, když se nebudete snažit za každou cenu vynalézat kolo a poučíte se z úspěšných textů, které vytvořili skuteční mistři reklamy.
Dobrý textař by měl bez pochyby číst kvalitní beletrii, obohacovat a brousit jazyk, svůj základní pracovní nástroj. Ale textařská práce je umění rozdílné od psaní románů a liší se i od žurnalistiky. Pokud máte ambici stát se druhým Shakespearem, možná jste se minuli povoláním. Pokud je vašim živobytím psaní textů pro propagační materiály, bude lepší přidržet se osvědčených materiálů, bude lepší přidržet se osvědčených receptů z jiných kuchařek. David Ogilvy, Claude Hopkins, Albert Lasker nebo John Carlton popsali své přístupy k tvorbě úspěšných textů v knihách a mnohé se dnes dají stáhnout z internetu.
Reklamní text, jako rozhovor s čtenářem
Občas se začínající textaři snaží říci příliš mnoho najednou. Nejde ani tak o délku textu, ta není problémem. Jde spíše o množství poselství, které natlačí do jediného dopisu nebo letáku, aby ušetřili náklady na tisk nebo poštovné. Extrémním příkladem jsou hustě popsané billboardy. Nezapomínejte, že méně bývá více a o pozornost soutěžíte s tisícovkou jiných reklam. Zaměřte se na jednu podstatnou věc, věnujte se jí důkladně, aby po přečtení textu bylo každému jasné, co se měl z něj naučit a dozvědět.
Slova se na člověka můžou valit, jako kaše z kouzelného hrnečku, bez trochy zamyšlení nad tím, jak je příjemce schopný je vstřebat. Zkuste to jednou jinak. Představte si rozhovor s živým člověkem. Něco řeknete a potom mu musíte dát prostor na reakci, jinak by si s vámi dlouho nevykládal. V reklamním textu něco napíšete, potom se zamyslíte, jak by asi reagoval čtenář a tuto představu přiměřeně zpracujete ve svém dalším textu. Čím lépe znáte každodenní realitu potenciálních zákazníků (a čím lépe jste udělali své přípravy), tím přirozeněji a účinněji dokážete překonávat námitky a směřovat k objednávce.
Máte své metody a postupy? Podělte se o ně se čtenáři blogu. Těším se na vaše názory i příspěvky do diskuze.