1. Úvod
  2. /
  3. Nezařazené
  4. /
  5. Důležité předpoklady pro komunikaci

Komunikace je nejdůležitějším nástrojem pro život. Člověk je živý do té míry, do jaké dokáže komunikovat a mrtvý do jaké komunikovat nedokáže. Týká se to jak člověka, tak firmy. Jakékoli překážky v komunikaci zmenšují šanci na úspěch v jakékoli oblasti života. A co je úspěch? Je to expanze, zlepšování a pocit radosti.

 

Co je to komunikace?

 

Komunikace je prostá věc. Jde o přenos myšlenky nebo částice z bodu zdroje do bodu příjmu. Samozřejmě, že je nutné chtít, když komunikaci přenáším, aby si druhý představil to samé, co já mám na mysli a tím mé komunikaci porozuměl. Znamená to ze strany komunikaci vysílajícího mít a komunikovat jasný koncept srozumitelným způsobem a ze strany přijímajícího mít snahu opravdu porozumět. Zde vidíte, že k opravdové komunikaci potřebujete alespoň dva.

Komunikace tedy znamená nejen vysílání, ale i přijímání a nesmíte nikdy zapomenout na zpětnou vazbu. Myslím tím dát druhému najevo, že jsem slyšel, porozuměl a není třeba o tom hovořit dál. Schopnost naslouchat je dobrá věc a udržuje komunikaci v běhu. Ochota a schopnost dát zpětnou vazbu vytváří mezi lidmi dobré vztahy. Jen si představte situaci, kdy jste někomu něco řekli a po té bylo ticho.

 

Základní předpoklady pro komunikaci

 

a)     Prvním předpokladem je být klidný. Být klidný neznamená být introvertovaný nebo netečný, ale být připraven hovořit a vidět reakce nebo být připraven naslouchat bez ohledu, jestli jdu řešit nepříjemnost nebo stojím před skupinou.

b)     Druhým předpokladem je dívat se zcela pohodlně na druhého nebo druhé. Vnímat druhé lidi bez ohledu na to, jestli mluvím nebo poslouchám.

c)      Třetím předpokladem je vnímat druhého bez předsudku. Nepředjímat, nevytvářet si dopředu názor na druhého nebo na to, co chce komunikovat. Navzdory tomu, co jsem o dané osobě slyšel nebo co jsem v minulosti zažil. A být připraven porozumět jeho myšlenkám a dát zpětnou vazbu.

d)     Čtvrtým předpokladem je druhého naprosto uznávat jako partnera. Prostě druhého brát, dát mu důležitost. Jakékoli podceňování druhého, negativní myšlenky o jeho nápadech nebo o historii komunikace s ním mohou komunikaci ztížit až zastavit.

e)     Pátým předpokladem je nikdy neznehodnocovat druhého, i když nemá pravdu nebo říká ne zrovna moudré věci. Můžete zhodnotit to, co říká, označit to jako chybné. Ale nikdy nepoužívejte „ty jsi hloupý“ nebo „ty vždy vymyslíš hloupost“.

Nicméně nikdy nezapomeňte dát zpětnou vazbu třeba slovy „rozumím ti“, „pochopil jsem tvé stanovisko“ nebo prostě „dobře“ a pak se ujmout slova!

f)        Šestým předpokladem je schopnost pohodlně vnímat jakékoli emoce a reakce. Lidé reagují často dost divoce a když to ustojíte v klidu, máte dobrou reputaci a autoritu.

g)      Sedmým předpokladem je vždy dostat odpověď na svou otázku a u šéfa bychom mohli říci dostat vždy vykonané. Není-li předchozí záležitost uzavřena a my komunikujeme o další věci, vzniká zmatek.

 

Když to nefunguje

 

Můžete pozorovat lidi, kteří jsou nekomunikativní tak jaksi odjakživa. Toto ponechme stranou a zabývejme se lidmi, kteří se z komunikace bez zjevného důvodu stáhli. Vypadá to zdánlivě nepochopitelně. Takový člověk něco tají. Má skryté selhání vůči osobě nebo skupině, se kterou přestal komunikovat. Řešení je zeptat se takové osoby, co udělala a vy byste to měl vědět. Budete překvapeni, jak často ochotně vše poví.

Další věcí jsou nesouhlasy. Člověka, který je zakaboněný, mlčenlivý nebo v  opozici, nepracuje tak dobře jako před časem, se zeptejte, s čím nesouhlasí. Když vám své nesouhlasy sdělí, poděkujte. Nic nevysvětlujte, jen prostě poděkujte. Na nesouhlasy se ptejte tak dlouho, až cítíte, že se osoba uvolnila.

 

Trénink dělá mistra. Přijďte si k nám natrénovat základní předpoklady komunikace na kurz Jak zlepšit své podnikání pomocí komunikace.