1. Úvod
  2. /
  3. Nezařazené
  4. /
  5. Vzdělávání ve firmě –...

Jako konzultant se i v úspěšných firmách setkávám poměrně často s tím, že vzdělávání pracovníků je vnímáno jako něco, co zdržuje, stojí čas a peníze. A přece je spousta důležitějších věcí s mnohem vyšší prioritou. Občas tedy některý pracovník absolvuje nějaké školení, a to je vše. Není v tom systém ani pravidelnost.  Jsou hlediska „na to nemáme čas“, „musíme teď vyrábět“, „zavádíme nový informační systém“, „kolega byl na něčem podobném před dvěma lety“ nebo „na to nemáme“ správná? A současně vidím i to, že pracovníci dělají věci po svém, opakují stále tytéž chyby, stále se na něco vymlouvají a jejich vedoucí je z toho zoufalý. Samozřejmě, jako dlouholetý konzultant a lektor, vám budu tvrdit, že to vše je špatně a je potřeba vzdělávání ve firmě dělat pravidelně, protože… Víte, já nemám příliš rád silná kategorická prohlášení a už vůbec ne z úst lidí, kteří v dané oblasti pracují a jsou tedy v těchto věcech autoritou.

Nevěřte!

Na seminářích i konzultacích říkám našim klientům hned od začátku: „NEVĚŘTE!“ Nevěřte autoritám, nevěřte ani Ivo Jurmanovi. Možná vám to připadá nelogické, proto pro upřesnění tohoto postoje: nevěřte druhým slepě, ale vše, co vám říkají nebo radí, si ověřte. Ověřte si to tak, že se na základě vlastního pozorování a vlastních zkušeností ujistíte, že daná věc v životě SKUTEČNĚ FUNGUJE. Funkčnost je jediné kritérium pro posouzení pravdivosti. Pokud daná věc reálně funguje, pokud jsem ji schopen kolem sebe pozorovat, beru. Pokud ne, nechám být.

Jaký je tedy správný postoj ke vzdělávání pracovníků ve firmě a proč?

Podívejme se na perfektně fungující skupiny: špičkový symfonický orchestr, elitní výsadková jednotka, vynikající sportovní tým. Všichni mají jedno společné: každý jeden z jejich členů je špičkově vycvičen, všichni dohromady jsou dokonale sladění a soustavně pravidelně cvičí to, co v praxi dělají! Bez zkoušek, nácviku nebo tréninku by byli už dávno na smetišti dějin! Všichni tam vědí, čeho chtějí dosáhnout, jakou skladbu nacvičit. Vědí, kdo má kde slabá místa. Vědí, kde jim to neladí, kde jsou zranitelní nebo nejistí. A intenzivně pracují na tom, aby tyto nedostatky odstranili nebo alespoň minimalizovali. Oni si velice dobře uvědomují, že základní příčinou neúspěchu je neznalost. Proto to vše dělají. Chcete, aby ve vašich firmách věci běžely hladce? Aby vaši pracovníci dělali skvěle svou práci a aby fungovali jako dokonale promazané soukolí? Aby nedělali opakované chyby? Nechcete jako vedoucí řešit s lidmi stále tytéž problémy? Dělejte to tak, jak to dělají ti nejlepší. Ne proto, že to říkám já, ale proto, že TO FUNGUJE těm nejlepším.

Věnujte energii plánování

Pokud ještě nemáte partnera pro oblast vzdělávání, najděte si jej. Ujistěte se, že vybraný člověk nebo firma má za sebou skutečné výsledky. A potom s ním sestavte dlouhodobý systematický plán vzdělávání vašich pracovníků, vyčleňte na to potřebný čas i peníze, dejte tomu odpovídající prioritu a pusťte se do toho! Nedopusťte, aby přidělená priorita byla snižována, protože to je ověřená cesta k tomu, aby vše upadlo a vrátilo se do starých kolejí. Pokud vše udržíte v běhu, po nějaké době zjistíte, že vynaložený čas a peníze vám nechybějí, že vše funguje lépe, že zmizela spousta problémů a že se vašim pracovníků potřebné návyky dostaly do krve stejně jako čištění zubů nebo mytí rukou. A jeden tip na závěr: při plánování a realizaci systematického vzdělávání začněte shora od těch nejvýše postavených lidí ve firmě, což by pro řadu z vás mohlo znamenat, že začnete u sebe. Jednou z klíčových pravd je, že vedoucí pracovník je vzorem pro své podřízené a oni mají tendenci jej napodobovat, následovat. Vždy je jejich pozitivním nebo negativním vzorem – ať chce nebo nechce. Ale má možnost si vybrat.   Přeji vám všem, abyste zažili ten nádherný pocit, když si uvědomíte, že spousta každodenních problémů, které dnes řešíte a možná je i považujete za normální stav, je již minulostí a vzpomínka na ně ve vás vyvolá jen úlevu a lehký úsměv. Cesta tady je. Jen je potřeba po ní vykročit.