1. Úvod
  2. /
  3. Nezařazené
  4. /
  5. Jak zvládnout odpor zaměstnanců...

 

Vedení lidí samotné je ve své nejhlubší podstatě velmi jednoduché. Je spojeno s vydáváním a prosazováním pokynů a s aktivním směrováním pozornosti každého člena týmu na jeho vlastní produkci, kterou přispívá do celku. Jestliže si někdo myslí, že každý člověk je sám od sebe aktivní nebo chce, aby věci fungovaly správně, je na velkém omylu. Lidé budou spolehlivě fungovat tehdy, když budete u nich stát a aktivně je řídit. To není pesimismus, to je reálný život. 

 

Způsob komunikace je klíčový

 

Druhou stranou mince je, že mnoho lidí má za sebou hodně životních i pracovních zklamání. Můžeme teď začít diskutovat o tom, kdo je v životě autoritativním řízením válcoval tak, že získali vnitřní obrannou pozici vůči jakémukoli řízení, ale to není předmětem tohoto článku. V každém případě řízení či kontrola shora by se pro tyto jinak fajn a hodnotné lidi mohly stát bolestivými. Proto doporučuji s lidmi komunikovat tak, aby to bylo pro ně snesitelné a nepřipomínat jim rodiče, učitele nebo bývalé šéfy jejich života. Je úplně v pořádku, pokud jste jako šéf k lidem milí. Není to žádná slabost, opravdu žádná. Jediná věc, při které musíte být neústupný, je v případě potřeby úkol v klidu zopakovat a trvat na tom, aby ten druhý člověk splnil to, co má. A jediný způsob, jak mu to můžete sdělit, je ten, když mu to povíte lidsky, znova a znova a znova.

 

Co když to stejně nejde?

 

Máme ještě jeden velmi důležitý a málo známý zákon o odporu lidí k úkolům, který stojí za to znát. Tím zákonem je, že každému nesplněnému příkazu a každé nebezpečné situaci, kterou musíte řešit, VŽDY předchází nesouhlas. VŽDY. Toto pravidlo nezná výjimku. Proto když máte někde problém s prosazováním jinak rozumných příkazů, prověřte následovné:

–       Není tam něco, s čím daný člověk může nesouhlasit? Zeptejte se ho, v klidu, zda je něco, co se mu nelíbí na vás, na firmě, na fungování. Toto je klíčová otázka a už jen to, že řekne, co mu leží na srdci, atmosféru hodně uvolní.

 

–       Podívejte se i sám na sebe – není tam něco, s čím vy nesouhlasíte, co jste ještě nevyjádřil, nezvládnul? Pokud ano, vyřešte to.

 

Ve finále jediný kapitál, který každý vedoucí pracovník má, je ochota lidí pracovat pro něj. Chraňte si jej jako oko v hlavě. Jestliže budete komunikovat  lidem úkoly vlídně, s respektem a jestliže vždy odstraníte nesouhlasy v prostorou kdykoliv, když nastanou nebezpečné situace na zvládání nebo příkazy nejsou vykonány, život bude mnohem snazší (nejen ve firmě).