1. Úvod
  2. /
  3. Nezařazené
  4. /
  5. A co dál? Tipy...

Strašák jménem korona pomalu odeznívá a život se postupně začíná vracet do svých normálních kolejí. I když velká většina firem danou situaci pocítila negativně a zaznamenala poklesy až propady, doba oficiálního „nedá se, nemůžeme“ a objektivního akceptování ztrát rychle končí. Proto otázka „Na co se máme zaměřit, abychom skupinu co nejdřív postavili znovu na nohy?“ je dnes hodně aktuální.

 

Jděte do toho naplno!

 

Stále platí, že i nadále je to o statečnosti, odvaze a kuráži vrchního šéfa skupiny jít do toho naplno, ať se děje, co se děje. Když ráno přijde do práce, již otevřením vchodových dveří musí být zdrojem až neuvěřitelné energie a přesvědčení pro všechny ostatní. Když se lidé na něj podívají a vidí jeho rychlost pohybu, emoci, tah na bránu, přijímání jasných rozhodnutí a oči vítěze, probrala by se k životu snad i mrtvola.

Ano, začíná reálný život, ve kterém je třeba prosperovat. A prosperovat MNOHEM více než kdykoli předtím, abychom se z utržených ran rychle zotavili. Proto vaším základním úkolem jako šéfa je neintrovertovat do dané situace, ale neoblomně požadovat efektivní nasazení a produkci všech článků pod vámi tak, jako snad nikdy předtím. Dávejte si pozor na lidi, kteří vám v tomto období radí, abyste si na placení nákladů ještě dál půjčovali či brali z minulých rezerv. Postoje těchto lidí jsou pro vaši skupinu skutečně nebezpečné, v případě manažerů mohou být až likvidační! Energie nutná k přežití skupiny je venku u vašich zákazníků, proto je třeba rázně velet do útoku. Peníze se nevydělávají půjčováním či tlacháním, peníze se vydělávají aktivním obchodováním a následnou svižnou produkcí.

 

S úsměvem jde všechno líp. Ale je dobrá nálada na místě?

 

Je možné, že budete muset udělat i hromadu nepopulárních kroků, razantně snížit náklady přiměřeně k poklesu produkce či ziskovosti, propustit málo produktivní lidi, na které skupina dnes prostě nemá, i když byli na palubě roky, vyměnit tu část managementu, která se nehýbe dopředu. Není to jednoduché období a nebude nic špatného, pokud během něj budete běhat po chodbách nejednou zamračený. Naopak. Pokud se člověk při řešení zásadních problémů a posouvání věcí dopředu někdy i rozzlobí, je to v pořádku. Lidé to chápou a ve finále i oceňují. Velmi dobře vědí, že jiná cesta není. Teď není zapotřebí být stále milým, příjemným a motivačním faktorem. Ten, kdo nevyprovokuje mobilizaci sil jakýmkoliv způsobem, ukazuje, že do tak potřebného boje se pustit nechystá či nedokáže.

 

Management se do toho musí „obout“

 

Jsme v období, kdy se management musí zavrtat do procesů a do produktů samotných. Zkoumat je od podlahy, ještě více je osobně poznávat do maximálních detailů, znovu projít, co a jak funguje, jak se dají zjednodušit i maličkosti, kde je zbytečná nelogika či pracovní síla, kde nás brzdí zafixované představy z minulosti. Garantuji vám, že toho najdete hodně. V přežitých dlouholetých postupech, v dvojité nebo zcela zbytečné práci v administrativě. Také je třeba jít osobně do terénu, za klíčovými klienty. Dáváte tím jasný signál, že management přebírá skutečnou odpovědnost, obouvá se do práce a stáhnout z prostoru se nehodlá. Jako odměnu získáváte nezkreslenou zpětnou vazbu od těch, na kterých vaše přežití závisí. Upozorňuji, že pokud jste jako šéfové v nedávné době klienty osobně příliš nekontaktovali, budete pravděpodobně hodně překvapeni, co se dozvíte. Ale buďte rádi, nyní víte, na co se máte zaměřit. Současně do hloubky zkoumejte skutečnou efektivitu vašeho marketingu, práci prodejců samotných a na základě toho jednejte. Potřebujete prakticky okamžitě rozproudit zájem o vaši firmu, o vaše výrobky nebo služby, abyste měli z čeho žít.

Taktéž zredukujte počítač, vysedávání v kanceláři a zbytečnou mailovou komunikaci na minimum. Pokud to přeženu, zrušte svůj pracovní stůl. Namísto toho buďte s vašimi lidmi, s klienty, ciťte tep každého z nich a na základě toho aktivně jednejte. Tímto dokážete věci posouvat dopředu se skutečným porozuměním stavu, ne pouze silou či mechanickým vyžadováním kvót. Pokud management není ochoten jít věcem pod kůži, skutečně si je prakticky osvojit, „ušpinit si ruce“ prací samotnou, je to jasný indikátor jeho neproduktivity. Neochota a nevýkonnost jsou v oblasti manuální práce zřetelně čitelné, ale v administrativní oblasti se dají skrývat a maskovat mnohem lépe. Lídři se do práce vrhají jako první, jsou vzorem a vedle toho organizují, motivují, pumpují do lidí svou energii.

 

Čas na pravdu

 

Ve stavu, který je neutěšený, je také velmi dobré říkat lidem čistou pravdu o tom, v jakém stavu se jako skupina nacházíte. Vím o člověku, který si v době řešení holého přežití firmy zlomil kotník a současně druhý vyvrtnul. Dobelhal se po základních operacích do fabriky a zahrál vabank –  poprvé všem lidem narovinu řekl, jaký je skutečný stav věcí. Že nemůže chodit, že nemají zakázky, že potřebují zrychlit výrobu, že potřebují dělat méně chyb a pokud něco nevymyslí, brzy budou muset výrobu zavřít. Sám byl překvapen, jak to zabralo. Lidé se zmobilizovali, semkli, začali nosit nápady. Fabrika se stala i jejich fabrikou, začali pomáhat a přebírat osobní odpovědnost za přežití skupiny. Tento člověk si uvědomil, že toto měl udělat už před dvěma lety. Nemáte dělat paniku, máte komunikovat pravdu a následně konat a pevnou rukou řídit.

Tohle je jen několik opravdu základních tipů, které aktuálně doporučuji aplikovat do té míry, jak jen to je možné. Jestliže vám čtení předchozích řádků dalo alespoň jeden impulz, který dokážete uchopit a použít, tenhle článek svůj účel splnil a já jsem za to rád.