„Je to divočina na tom pracovním trhu“ řekl mi klient, když jsme společně o přestávce na kurzu rozebírali, jak to vypadá v novém roce s novými lidmi do firmy. Říkal to s úsměvem, ale i tak z toho trochu koukal povzdech vedoucího, který právě řeší nedostatek kvalitních lidí.
Je to skutečně jenom ta „divočina“, která komplikuje práci personalistům, vedoucím a leckdy i celé firmě nebo oddělení?
Slyšela jsem už i názor, že není problém najít nového člověka, ale že daleko větším problémem je nováčka si udržet. Možná je to pravda. Pracovní trh je jaký je. A o to více je důležité, když někoho šikovného najdeme, zaškolit ho co nejrychleji. Šikovní lidé totiž většinou chtějí pracovat. A když je v rámci onboardingu posíláme od čerta k ďáblu a složitě vymýšlíme co s nováčkem dál, je to dost riskantní plýtvání časem, penězi a ve finále i lidmi. Jak těmi novými, tak i těmi stávajícími, které takový způsob zaškolování po čase začne asi štvát. Pro stávající personál je totiž zaškolování nováčka práce navíc. Vůbec nechci polemizovat, že je snadné sehnat nového člověka do firmy, míra nezaměstnanosti klesá a počet otevřených míst naopak roste.
Má-li firma jasný zaškolovací systém a k tomu i někoho, kdo přesně ví a umí tím zaškolením nováčka protáhnout rychle a navíc i tak, že na konci ví co má dělat a umí svou práci, tak je to jednoznačně velké plus. Možná takový zaškolovací systém nesežene nového člověka, ale určitě díky němu nebude problém si nováčka udržet. A ještě jednu obrovskou výhodu takový systém má, a to v případě špatného výběru. Občas se stane, že se nábor úplně nepovede. Jednoduše jsme vybrali někoho, kdo se na danou práci úplně nehodí a čím dříve to zjistíme, tím lépe. Není to skvělé, když můžete rychle a dle vlastních potřeb rychle rozpoznat, kdo je schopen zastávat daný post a zapadnout do týmu?