1. Úvod
  2. /
  3. Rozhovor
  4. /
  5. Efektivní koučink – existuje...

Jak najít a přijmout ty schopné? Jak využít skutečný potenciál každého jednoho člověka v týmu? To jsou dnes často diskutovaná témata. Koneckonců, když přijmete uchazeče, který na vás udělal během pohovoru dojem, jak dosáhnout toho, že z něj bude výborný pracovník?

Vyzpovídali jsme Pavla Rance, autora nejedné manažerské publikace, specialistu na organizaci firem s více než 13 lety praxe.

 

Pavle, sepsal jsi další pracovní sešit „Efektivní koučování aneb Jak na zácvik zaměstnanců od A až do Z“, již čtvrtý v pořadí. Co Tě vedlo k napsání publikace zrovna na toto téma?

​Tak jako u ostatních publikací, důvodem jsou naši klienti a problémy, se kterými se setkávají. Naše publikace vznikají na základě našich zkušeností a zkušeností našich klientů, a mají podnikatelům usnadnit práci s lidmi a obchodování. Když něco fungovalo, může to při správném použití fungovat i jinde. A pokud něco často nefungovalo, je tu pravděpodobnost, že to nebude fungovat znovu. Vzpomínám si na slavné cimrmanovské „Tudy ne, přátelé!“ V publikacích shrnujeme tato pozorování a šetříme čtenářům čas spojený s nápravou chyb, které se stát nemusí.

 

Proč zaškolení zaměstnanců občas nefunguje, jaké jsou nejčastější příčiny problémů, se kterými se setkáváš u svých klientů?

​Nejčastějším důvodem, proč zaškolení nefunguje, je to, že žádné neproběhne. Firmy se tváří, jak velmi se starají o své nové pracovníky, předhánějí se v nabídkách finančního ohodnocení na billboardech, slibují benefity a skvělý tým. Realita je mnohdy zcela jiná. Nováčkové nikoho nezajímají, představují jen práci navíc a stávající pracovníci se na ně dívají jako na fluktuanty, kteří jim ujídají z jejich krajíce. Když nějakým zázrakem pracují dobře, brzy noví lidé zjistí, že se dostanou na slibované částky jen mnohahodinovými přesčasy.​ Spolupracujeme s našimi klienty na tom, aby u nich to bylo úplně jinak, aby noví pracovníci dostali veškerou potřebnou péči a zjistili, že se dostali do výborného týmu a že na nich kolegům záleží.

 

Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?

​Tímto tématem se důkladně zabýváme na našich seminářích pro manažery, ale velice stručně bych to popsal tak, že nováček musí od prvního kontaktu s firmou (personální inzerce​, recepce, personalista, atd.) až po nástupu na své pracoviště cítit zájem a perfektní řízení celého procesu adaptace mezi kolegy. Je to z části systémová věc, čímž mám na mysli koučink znalosti pravidel a pracovních postupů, kterými se bude řídit. A z velké části je to věc lidské vstřícnosti, důvěry a náklonnosti během zodpovídání dotazů nováčka a vyřizování jeho záležitostí. Perfektní klobouk (popis práce) ti nestačí, když máš pocit, že všechny jenom otravuješ a kolegové jsou vůči tobě lhostejní.

 

Vedoucí mnohdy očekávají, že si zaměstnanci budou schopni odvodit řešení nových úkolů sami. Jak důležitá je v tomto směru schopnost nadřízeného působit jako kouč?

​Mnoho vedoucích to očekává, ale ve skutečnosti to není v mnoha případech vůbec možné. Každá firma funguje jinak a každý vedoucí má logicky odlišné požadavky, jsme přece lidé a každý z nás je individualitou. A když vedoucí nesdělí nováčkovi, co od něj požaduje a jakým způsobem má správně fungovat a nepomůže mu v tom, aby to zvládl, nováček má právem pocit zrady. Divíš se, že během prvních dnů po nástupu odchází z firem tolik nováčků? Příčinou může být nedostatečná organizace stávajícího týmu, kolem kterého musí vedoucí stále běhat a nemá čas na nového kolegu. Fakt, že očekává hotového profesionála, který telepaticky pochopí, co má na novém působišti dělat, není nic jiného než ospravedlněním neschopnosti řídit a koučovat stávající tým, který to zatím nepochopil ani po týdnech a měsících intenzivní komunikace. Schopnost nadřízených přivést své lidi k výsledkům – můžeme to nazvat koučováním – je nedocenitelná a bez ní tým a produkce expandovat nebude.

 

Existují nějaké předpoklady pro to být ideálním koučem? Může být koučem skutečně každý? Je to dovednost, která se dá naučit?

​Člověk se koučem nerodí, i když jsou lidé, kteří dostali do vínku více než ostatní. Kdokoli má zájem a má rád lidi, může se výborným koučem stát. Když víš, jak na to, jde to relativně snadno. Z našich komunikačních kurzů získávají účastníci zlepšení ve dvou oblastech. První úrovní zlepšení je schopnost lépe komunikovat a komunikaci přijímat. Druhým, neočekávaným zlepšením je schopnost lépe koučovat, protože účastníci trénují ve dvojicích​ a pomáhají si právě formou koučinku kurzem úspěšně projít. To je ochutnávka koučování a v novém pracovním sešitu a kurzu, který bude následovat, do koučování obouváme na plný plyn.

 

Pro koho je pracovní sešit určen?

​Pro každého ​vedoucího pracovníka, pro personalistu, pro profesionální trenéry a kouče, pro obchodníky, kteří školí své zákazníky, pro učitele a také pro všechny rodiče, kteří mají zájem předat své zkušenosti svým dětem. Pro kohokoli, kdo raději učí chytat ryby a nechce, aby jeho okolí bylo závislé na tom, co jim chytí sám. Pro lidi, kteří chtějí pomoci ostatním. Pro vás, kteří čtete tyto řádky!

 

Více o publikaci „Efektivní koučování aneb Jak na zácvik zaměstnanců od A do Z