Jak najít a přijmout ty schopné? Jak využít skutečný potenciál každého jednoho člověka v týmu? To jsou dnes často diskutovaná témata. Koneckonců, když přijmete uchazeče, který na vás udělal během pohovoru dojem, jak dosáhnout toho, že z něj bude výborný pracovník?
Vyzpovídali jsme Pavla Rance, autora nejedné manažerské publikace, specialistu na organizaci firem s více než 13 lety praxe.
Pavle, sepsal jsi další pracovní sešit „Efektivní koučování aneb Jak na zácvik zaměstnanců od A až do Z“, již čtvrtý v pořadí. Co Tě vedlo k napsání publikace zrovna na toto téma?
Tak jako u ostatních publikací, důvodem jsou naši klienti a problémy, se kterými se setkávají. Naše publikace vznikají na základě našich zkušeností a zkušeností našich klientů, a mají podnikatelům usnadnit práci s lidmi a obchodování. Když něco fungovalo, může to při správném použití fungovat i jinde. A pokud něco často nefungovalo, je tu pravděpodobnost, že to nebude fungovat znovu. Vzpomínám si na slavné cimrmanovské „Tudy ne, přátelé!“ V publikacích shrnujeme tato pozorování a šetříme čtenářům čas spojený s nápravou chyb, které se stát nemusí.
Proč zaškolení zaměstnanců občas nefunguje, jaké jsou nejčastější příčiny problémů, se kterými se setkáváš u svých klientů?
Nejčastějším důvodem, proč zaškolení nefunguje, je to, že žádné neproběhne. Firmy se tváří, jak velmi se starají o své nové pracovníky, předhánějí se v nabídkách finančního ohodnocení na billboardech, slibují benefity a skvělý tým. Realita je mnohdy zcela jiná. Nováčkové nikoho nezajímají, představují jen práci navíc a stávající pracovníci se na ně dívají jako na fluktuanty, kteří jim ujídají z jejich krajíce. Když nějakým zázrakem pracují dobře, brzy noví lidé zjistí, že se dostanou na slibované částky jen mnohahodinovými přesčasy. Spolupracujeme s našimi klienty na tom, aby u nich to bylo úplně jinak, aby noví pracovníci dostali veškerou potřebnou péči a zjistili, že se dostali do výborného týmu a že na nich kolegům záleží.
Co tedy udělat pro správné zaškolení nového zaměstnance?
Tímto tématem se důkladně zabýváme na našich seminářích pro manažery, ale velice stručně bych to popsal tak, že nováček musí od prvního kontaktu s firmou (personální inzerce, recepce, personalista, atd.) až po nástupu na své pracoviště cítit zájem a perfektní řízení celého procesu adaptace mezi kolegy. Je to z části systémová věc, čímž mám na mysli koučink znalosti pravidel a pracovních postupů, kterými se bude řídit. A z velké části je to věc lidské vstřícnosti, důvěry a náklonnosti během zodpovídání dotazů nováčka a vyřizování jeho záležitostí. Perfektní klobouk (popis práce) ti nestačí, když máš pocit, že všechny jenom otravuješ a kolegové jsou vůči tobě lhostejní.
Vedoucí mnohdy očekávají, že si zaměstnanci budou schopni odvodit řešení nových úkolů sami. Jak důležitá je v tomto směru schopnost nadřízeného působit jako kouč?
Mnoho vedoucích to očekává, ale ve skutečnosti to není v mnoha případech vůbec možné. Každá firma funguje jinak a každý vedoucí má logicky odlišné požadavky, jsme přece lidé a každý z nás je individualitou. A když vedoucí nesdělí nováčkovi, co od něj požaduje a jakým způsobem má správně fungovat a nepomůže mu v tom, aby to zvládl, nováček má právem pocit zrady. Divíš se, že během prvních dnů po nástupu odchází z firem tolik nováčků? Příčinou může být nedostatečná organizace stávajícího týmu, kolem kterého musí vedoucí stále běhat a nemá čas na nového kolegu. Fakt, že očekává hotového profesionála, který telepaticky pochopí, co má na novém působišti dělat, není nic jiného než ospravedlněním neschopnosti řídit a koučovat stávající tým, který to zatím nepochopil ani po týdnech a měsících intenzivní komunikace. Schopnost nadřízených přivést své lidi k výsledkům – můžeme to nazvat koučováním – je nedocenitelná a bez ní tým a produkce expandovat nebude.
Existují nějaké předpoklady pro to být ideálním koučem? Může být koučem skutečně každý? Je to dovednost, která se dá naučit?
Člověk se koučem nerodí, i když jsou lidé, kteří dostali do vínku více než ostatní. Kdokoli má zájem a má rád lidi, může se výborným koučem stát. Když víš, jak na to, jde to relativně snadno. Z našich komunikačních kurzů získávají účastníci zlepšení ve dvou oblastech. První úrovní zlepšení je schopnost lépe komunikovat a komunikaci přijímat. Druhým, neočekávaným zlepšením je schopnost lépe koučovat, protože účastníci trénují ve dvojicích a pomáhají si právě formou koučinku kurzem úspěšně projít. To je ochutnávka koučování a v novém pracovním sešitu a kurzu, který bude následovat, do koučování obouváme na plný plyn.
Pro koho je pracovní sešit určen?
Pro každého vedoucího pracovníka, pro personalistu, pro profesionální trenéry a kouče, pro obchodníky, kteří školí své zákazníky, pro učitele a také pro všechny rodiče, kteří mají zájem předat své zkušenosti svým dětem. Pro kohokoli, kdo raději učí chytat ryby a nechce, aby jeho okolí bylo závislé na tom, co jim chytí sám. Pro lidi, kteří chtějí pomoci ostatním. Pro vás, kteří čtete tyto řádky!
Více o publikaci „Efektivní koučování aneb Jak na zácvik zaměstnanců od A do Z„