ANEB NÁVOD PRO VAŠI FIRMU KROK ZA KROKEM…
Rozhovor s Pavlem Rancem, autorem série manažerských pracovních sešitů.
Pavle, v Business Success zastáváš mnoho postů. Klienti Tě mohou potkat na přednáškách, seminářích, konzultacích nebo ve svých knihovnách. Máš nějaký tip, jak zvládnout více věcí „najednou“? Nějaký osobní recept, který Tobě funguje?
Dělám to, co mě baví a nabíjí. Myslím, že pokud člověk ví, že může něco zlepšit, někomu pomoci a on sám se přitom cítí dobře, všichni vyhráli. Klasická win-win situace. Já mám to štěstí to prožívat denně, jsem ve styku s mnoha lidmi a mají ke mně důvěru. Snažím se ji nezklamat. Samozřejmě ne vše se dá vyřešit a ne každému se dá pomoci. Ale dá se udělat mnoho dobré práce tam, kde to jde a já podporuji hlavně ty projekty, které mají šanci uspět a lidi, kteří uspět chtějí. Tyto řádky píšu po půlnoci po náročném dni a je mi při tom dobře, protože to zase někde pomůže.
Jsi autorem sady pracovních sešitů z oblasti managementu. Co bylo prvotním důvodem k sepsání těchto publikací?
Zase snaha něco zlepšit i tam, kde to zatím nešlo. Konkrétně mám na mysli naše semináře a konzultace, které sice patří ke špičce na trhu, ale kdo je nezažil, tomu mohou připadat drahé. Další řada lidí, kteří podnikají, si naše služby zatím dovolit nemohou, ale jsou ochotní inspirovat se praktickými tipy z publikací. A také účelem našich publikací je pomoci usnadnit aplikaci ve firmách našich klientů. Na semináře a kurzy chodí majitelé a manažeři, ale řadoví pracovníci musí být také kompetentní. Díky publikacím se prakticky použitelné informace dostanou i k nim. Firma tak získá harmonii, jednotný pohled na řešení problémů a méně diskusí, nutných ke sladění názorů, aby došlo na koordinované a efektivní činy.
Pro koho jsou tyto pracovní sešity určeny? Jsou vhodné i pro „nováčky“, začínající firmu?
Zcela jistě. Pracovní sešity jsou pojaté tak jednoduše, aby jim porozuměl kdokoli, kdo je schopen řídit lidi a vést firmu. Čtenáři na nich oceňují srozumitelnost a praktickou použitelnost. Dokonce máme zpětné vazby od letitých klientů, kteří mají za sebou již mnoho našich seminářů, že pochopili jiné souvislosti a měli zásadní uvědomění, která jim pomohla v jejich práci. A to byl hlavní cíl vydání pracovních sešitů, podpora našich klientů.
Jaké pořadí bych jako laik měla zvolit? V jakém pořadí je ideální se publikacím věnovat?
Záleží na tom, co majitel firmy nebo její šéf řeší aktuálně.
Publikace nejsou nijak řazené do pořadí, v jakém je dobré je prostudovat. Každá z nich řeší určitou oblast problematiky a tu jsem se snažil pojmout dostatečně důsledně, ale stručně. Lidé nechtějí dlouhá a komplikovaná řešení, těch je plný internet.
Máš svého favorita? Který pracovní sešit je Tvůj nejoblíbenější a proč?
Jak hodnotit a odměňovat zaměstnance? je mým favoritem. Vidím u našich klientů, že k tomu, aby management konečně začal hodnotit skutečné výsledky svých zaměstnanců a ne asertivní úsměvy, tituly nebo odpracované hodiny, vede někdy dlouhá cesta. Mnoho odchodů velice schopných a šikovných lidí z firem je zaviněno právě nedoceněním jejich výsledků ze strany nadřízených, frustrací ze špatných rozhodnutí a z podpory lidí, kteří firmu vysávají místo toho, aby za ni bojovali. Jinými slovy – jsou to zásadní chyby vedení firmy. Tento pracovní sešit mění lidi, kteří ho čtou. Manažeři jsou mnohem tvrdší a spravedlivější v hodnocení svých pracovníků. A schopní i neschopní pracovníci to chápou a nediví se, že došlo na činy. Konečně. Dokážeš si představit lepší pocit, než když za pár korun pomůžeš našim klientům zastavit nebo omezit fluktuaci?
Rozhovor připravila: Pavlína Jelínková