Kdykoli někdo věří, že něco uděláte, důvěřuje Vám. Počítá s Vámi. Věří, že budete plnit své sliby.
Pokud neuděláte to, co jste slíbil, ztratíte jejich důvěru. Naděláte problémy lidem, kteří Vám důvěřují. Zničíte si své šance na úspěch.
Například: Své kamarádce Martě řeknete: „Jestli mi půjčíš dodávku, přivezu ti ji v pondělí zpátky v perfektně čistém stavu a s plnou nádrží.“ Vaše kamarádka souhlasí. Když přivezete dodávku zpět ve středu, špinavou a téměř bez benzínu, Marta Vám už věřit nebude. Možná že nebude chtít být nadále Vaší přítelkyní.
Abyste uspěli, musíte získat reputaci, jako člověk, kterému je možné důvěřovat. Potřebujete být člověkem, na kterého se dá spolehnout. Toto potřebujete, jako pevný základní kámen pro vytvoření všech vašich vztahů.
„Vzájemná důvěra je ten nejpevnější stavební kámen v lidských vztazích. Bez něho se celá struktura rozpadá.“
„Důvěryhodnost je nejvýše ceněné zboží. Člověk, který ji má, je považován za hodnotného. Pokud ji člověk ztratí, může být považován za bezcenného.“ L. Ron Hubbard, Cesta ke štěstí
Sedm kroků k důvěryhodnosti
1. Plňte všechny své sliby.
Například, když jste truhlář a slíbíte dodat nový stůl v pátek, buďte si jistí, že se v pátek ukážete s novým stolem. I kdybyste měl pracovat celý den a celou noc, uděláte to.
A další příklad, souhlasíte s tím, že ráno odvezete šéfa na letiště. Ráno jste nachystaný a máte spoustu času než pojedete vyzvednout šéfa. Ale vaše auto nenastartuje. Místo toho, abyste šéfovi volali a omlouvali se mu, zařídíte to jinak. Půjčíte si nebo pronajmete auto, nebo zavoláte taxi. Vyzvednete šéfa, jak jste slíbil.
2. Stejně jako dodržujete velké sliby, plňte i ty menší.
Například, právník Pavel slíbí podepsat smlouvu, která vám pomůže ukončit soudní proces. Řekne vám, že zavolá ráno a projednáte to. Nicméně vám nezavolá další dva dny. Přemýšlíte potom, že „když nedodržel slovo a nezavolal, možná nedodrží ani slib, který se týká podepsání smlouvy.“
3. Buďte opatrní na to, co slibujete. Sdělujte přesná tvrzení.
Například, vy víte, že dnes v noci napíšete tři zprávy a možná ještě dvě další. Neříkejte ale: „ Dnes v noci napíšu pět zpráv.“ Raději řekněte: „ Budu mít tři zprávy dodělané a možná zvládnu ještě dvě navíc.“
Předtím, než podepíšete jakoukoli písemnou dohodu, pečlivě si ji přečtěte, abyste si byl jistý, že zvládnete udělat to, co je předmětem dohody. Například řeknete: „Předtím, než to podepíšu, chtěl bych změnit paragraf 12, abych měl týden navíc v případě, že by nastaly problémy s počasím nebo s jinými záležitostmi.
4. Pokud zjistíte, že nejste schopni dodržet slovo, bez ohledu na to, jak moc se budete snažit, oznamte to hned .
Příklady: „Marie, říkal jsem, že si zajdeme zítra na večeři, ale budu to muset zrušit.“ „Šéfe, chtěl jste mít vymalováno do neděle, ale potřeboval bych prodloužit lhůtu do středy.“ „Jestliže mi dáš jeden den navíc na opravu tvého auta, dám ti slevu 5% procent na zdržení.“
5. Pokud ve vás někdo ztratí důvěru, nevyhýbejte se problémům. Napravte si reputaci tím, že uděláte, co bude ve vašich silách, abyste si důvěru získali zpět.
Například, souhlasíte s tím, že v pondělí zaplatíte Vlastě 1000,- Kč. Vzpomenete si na to až v úterý a peníze bohužel nemáte. Místo toho, abyste se Vlastě vyhýbali, zavoláte jí. „Vlasto, moc se omlouvám, že jsem nezaplatil v pondělí. Měl jsem ti zavolat. Peníze budu mít v pátek. Doufám, že když ti je v pátek i předám, získám zpět tvou důvěru.“ Samozřejmě uděláte pak cokoli, abyste jí mohli v pátek zaplatit.
6. Pokud si zničíte reputaci tím, že nedodržíte slovo a nejste důvěryhodný, napravte škody.
Například: „Tomáši, já vím, že jsem tě zklamal. Slíbil jsem ti opravit počítač minulý měsíc a neudělal jsem to. Lituji, že jsem ti ani nezavolal. Pokud souhlasíš, rád bych ti počítač opravil zadarmo.“
Další příklad: „Marto, ani nedokážu říct, jak je mi líto, že jsem ti nevrátil dodávku včas a s benzínem. Navíc ještě špinavou. Jak bych to mohl napravit? Necháš mě ji dát do pořádku? Umýt a nabrat benzín dnes odpoledne? Také bych ti vyměnil vyhaslou žárovku v zadním světle.“
7. Pokud někomu nevěříte, pomozte mu získat vaši důvěru.
Například: „Chcete, abych vás znovu najal po tom, co se stalo naposled? Abych byl upřímný, nevěřím vám, ale jsem ochotný to zvážit. Pokud úkol zvládnete na sto procent do konce měsíce, najmu vás na jeden zkušební týden. Pokud mě opět zklamete, už nikdy nebudu uvažovat o tom vás zaměstnat. Jsem ochoten vám pomoci k úspěchu, ale jen pokud budete důvěryhodný.“
Sedm výhod, které plynou z vaší důvěryhodnosti
- Můžete slibovat stále víc a víc a lidé nebudou váhat vám věřit.
- Nadřízení vám budou poskytovat důležitou podporu.
- Lidé, kteří vám důvěřují, vás doporučí dalším. Rozšíří se okruh vaši známých.
- Jelikož vám lidé důvěřují, jsou s vámi rádi a spoléhají na vás.
- Když zjistíte, že nemůžete dodržet slib právě teď, lidé pro vás budou mít pochopení.
- Pokud se naskytne nová příležitost, lidé vám o ní řeknou.
- Protože víte, že dokážete splnit slib, jste sebevědomější a hrdí sami na sebe.