Zamýšleli jste se někdy nad tím, kde hledat zaměstnance? Ne jen tak nějaké zaměstnance, ale ty skutečně dobré? Jako příklad si můžeme uvést třeba sport, kde jsou klíčem k úspěšnému týmu ti správní spoluhráči, kteří jsou vedeni kompetentním trenérem. A totéž platí i ve firmě. Zkušenosti, které má firma Business Success z dlouhodobé spolupráce s majiteli firem, potvrdily, jak je důležité vybrat toho správného zaměstnance, aby firma byla úspěšná. A na druhou stranu se nám taktéž potvrdilo, co se může stát, když ty správné zaměstnance nemáte.
Hledání těch správných týmových hráčů
Obsadit pozici správným člověkem není jednoduché, a pokud uděláte při najímání lidí chybu, může vám to způsobit značnou škodu, ať už v produkci nebo dokonce v reputaci firmy. Přitom v dnešní době je důležité získat každou konkurenční výhodu.
Pokud majitel firmy přijme obchodníka, který pokazí několik smluv a ještě si na něj stěžují nespokojení zákazníci, jistě to pro firmu bude velká, nejen finanční škoda. Je zcela zřejmé, že v tomto případě selhal systém zaškolení zaměstnance. A hlavně, že proces prověřování a přijímání zaměstnanců byl ze strany majitele nedostatečný a že měl mnohem dříve zjistit, že tento člověk není členem týmu a neměl mu nabídnout danou pozici. Kdybychom se takového majitele firmy zeptali, jaký postup používá pro najímání lidí, nepřekvapilo by nás, kdyby řekl, že žádný nemá. A tak je tomu u mnoha firem. Toto je první věc, kterou je třeba napravit!
Proces najímání – sejmutí „masky“
Každá firma by měla mít nastavený postup náboru s konkrétními kroky, aby odhalila, kdo je týmový hráč a kdo nikoliv. Jsem si jistá, že jste několikrát při pohovoru zažili pocit nejistoty a nevěděli jste, kdo se skrývá za tou „maskou“. Kroky přijímacího řízení by měly být nastaveny tak, abyste odstranili tuto masku a zjistili, kdo před vámi skutečně sedí. Na základě toho, pak můžete udělat rozhodnutí, zda daného člověka přijmete.
„Nejednou absolvují uchazeči o práci ve vaší firmě přijímací pohovor s více lidmi. Časem zpravidla zjistíte, že jsou ve vaší firmě lidé, kteří mají zvláštní dar vybírat skurečné perly a naopak odhalovat problémové nebo neproduktivní. Mají cit a hodnocením těchto kolegů dávejte váhu.“ – Ing. Rastislav Zachar, kniha Spoluprací k úspěchu
Proces náboru začíná umístěním vhodného inzerátů, abyste přilákali správné kandidáty. Při tvoření inzerátu platí marketingové zásady a pravidla. Právě ty vám zajistí, že na inzerát zareagují vhodní kandidáti.
Také je potřeba být kreativní a zamyslet se nad tím, kam inzerát umístit. Chcete-li například obsadit administrativní pozici, kde není nutná velká praxe, je nejlepší místo pro inzerci škola, ať už vysoká či střední. Další úspěšnou cestou je sdělení stávajícím zaměstnancům či kolegům. Velmi dobrý způsob je i umístění této informace/inzerátu na Facebook. A mohou to být právě vaši přátelé a známí na Facebooku, kteří vědí o někom schopném, kdo hledá práci, kterou nabízíte.
Základní kroky přijímacího řízení zahrnují:
- proces prověřování
- telefonní rozhovor
- osobní pohovor s připravenými otázkami (na sejmutí „masky“)
- proces testování (např. společnost Performia poskytuje velmi kvalitní nástroje pro zjištění produktivity, motivace a osobnosti kandidáta)
Zvedněte svou šanci na objevení toho pravého zaměstnance a osvojte si pár výše uvedených tipů!