Jste lovcem, rybářem nebo hazardním hráčem? To není pokus o vtip, ale skutečná otázka. Jak děláte marketing ve Vaší firmě? Připomíná Váš marketing spíše rybolov? Takže čekáte a čekáte, ale častokrát jdete domů s prázdným košíkem? Nebo jste možná spíše hazardní hráč, který vyzkouší jakýkoli nápad, který se objeví na trhu, a riskuje tak svůj rozpočet na marketing? Nebo jste spíše lovcem?
Já osobně jsem proti jakémukoliv druhu lovu, kromě toho, když lovíte klienty.
Lovení klientů je moje oblíbená činnost a jako člověk, který poskytuje řešení stovkám firem každý měsíc, hledám vždy takové nápady, které fungují!
Tentokráte jsem se rozhodl, že se s Vámi podělím o jeden nástroj, který ve skutečnosti již nějakou dobu existuje, ale pokaždé, když o něm mluvím, tak jsou lidé ohromeni. Asi stojí za zmínku, že tento nástroj byl vytvořen jednou takovou malou firmou, se kterou jste se již možná setkali – Google…
Hovořím o Google Alerts a rád bych zde uvedl pár způsobů, jak lze tento nástroj využít za účelem zlepšit marketingové výsledky ve Vaší firmě.
Internet je v podstatě místo, kde může v podstatě kdokoli umístit cokoli. Neexistuje cenzura ani žádné směrnice, které je potřeba dodržovat. Kdybych chtěl, tak mohu napsat cokoli, co mě napadne ve vztahu k jakékoli oblasti či tématu. I kdyby existovalo sto tisíc lidí, kteří by každý den kontrolovali každou vytvořenou stránku, každý nový příspěvek na blogu či fóru, tak by nebyli schopni zkontrolovat vše. A přesně z toho důvodu Google vytvořil službu Google Alerts (neboli Google Upozornění), která Vám umožňuje definovat a přesně sledovat cokoli, co se na webu objeví na Vámi zvolené téma.
Možnosti využití tohoto nástroje jsou velmi jednoduché a stačí, abyste uvedli pouze pár základních informací:
1. Vyhledávací dotaz – ohledně čeho byste chtěli být pravidelně informováni.
2. Typ – chtěli byste být informování o tom, jaké zprávy byly vydány nebo co se děje na blozích, nebo pouze o tom, jaká videa byla na Vámi zvolené téma uveřejněna?
3. Jak často – chcete dostávat tyto informace denně nebo jednou za týden nebo ve chvíli, kdy bude daná informace uveřejněna?
4. Kolik – v jakém objemu Vám mají být informace zasílány? Chcete dostávat všechny nebo jen ty relevantní?
Představte si, že jsem například Vaším konkurentem nebo nespokojeným zákazníkem a rozhodl jsem se Vás pomluvit a snížit Vaši reputaci. Uveřejním tedy příspěvek na fóru nebo na mé soukromé webové stránce o tom, jak pobuřující je moje zkušenost s Vaši společností. A Vy o tom můžete dostat okamžitou zprávu, pokud máte nastaveno Google Upozornění, a máte tak možnost to napravit. Například daného klienta zkontaktujete a jeho rozladění zvládnete, poté ho požádáte, jestli by mohl danou zprávu smazat nebo najdete jiný způsob. Důležité ale je, že nyní budete mezi prvními, kteří o tom vědí a můžete s tím něco udělat. Nejste už jedním z mnoha, kteří se o tom doslechnou náhodou poté, co to měli možnost zhlédnout stovky Vašich potenciálních klientů. Není tedy pochyb, že se jedná o úžasnou službu.
Další z možných využití tohoto nástroje je například pro ty, kteří pracují v oblasti public relations. Nejednou se mi stalo, že jsem objevil na internetu informaci ve vztahu k mé firmě ještě dříve, než o tom věděl můj PR manažer.
Žijeme ve světě, kde jsme zvyklí sdílet naše životy a události z něj na webu. Například když moje žena přemýšlí, jestli koupit dětem nábytek z toho či toho obchodu, prohledá celý internet. Hledá komunity, které by jí mohli poradit, dát tip či doporučení na obchod, kde byli s nákupem spokojeni. Stejným způsobem se může majitel firmy, který si nastaví Google Upozornění na název své firmy, dozvědět, jestli o něm diskutují potenciální zákazníci na internetu. Jestli s jeho firmou chtějí nebo nechtějí obchodovat. Bude tak mít možnost se k diskuzi přidat a pohnout tak miskami vah svým směrem.
Google Upozornění tak může být vlastně využíváno jako kvalifikovaný odstřelovač, který číhá na potenciální klienty. Nemusíte totiž do Google Upozornění zadat pouze Vaše vlastní jméno nebo jméno Vaší firmy. Můžete zde nastavit cokoli, co mohou Vaši potenciální klienti ve vztahu k Vašemu produktu či službě hledat a co s tím souvisí. Například pokud máte firmu, která prodává dětský nábytek, můžete zadat spojení „dětský nábytek“, „dětská postýlka“, „dětská komoda“ apod. Ve chvíli, kdy bude někdo na internetu na toto téma debatovat, tak o tom dostanete e-mailovou zprávu.
Je důležité zde také uvést, že se nejedná o výsledky vyhledávání ve vyhledávači na Google, ale pouze o výsledky obsahu, který byl lidmi umístěn na internetových stránkách, ať v blozích, fórech nebo článcích.
Jedná se o velmi mocnou službu, která Vám umožňuje být odstřelovači, kteří loví a ne rybáři, kteří čekají na úlovek; vlastně své potenciální klienty „lovíte“ pomocí počítače a navíc za Vás víceméně celou práci dělá Google.
Mé doporučení zní: začněte s velkým výběrem názvů či frází a poté je zredukujte na základě kvality výsledků, které Vám budou přinášet. Když jsem s Google Upozorněními začínal, tak jsem například zadal dotaz „obtíže v podnikání“ nebo „pokles zisku“. Do e-mailu mi přišlo hodně uveřejněných odkazů, ale naneštěstí jen málo z nich bylo pro mě relevantní. Každý týden jsem se zlepšoval, až jsem nakonec našel to, co je pro mě nejlepší. Nyní mám „zkušené odstřelovače“ a dostávám relevantní výsledky.
Přeji Vám úspěšný lov!
Elad Hadar,
majitel SUCCESS business consulting