Začínající podnikatel to zná velmi dobře. Nejeden marketér v době krize, v období mimo sezóny, jednoduše ve chvílích, kdy se firmě příliš nedaří, stojí před úlohou udělat alespoň něco pro propagaci firmy, i když jsou prostředky mizivé, či doslova žádné. Pravda je, že právě tehdy je třeba propagovat nejvíc. Už jsem v praxi dost dlouho, abych věděla, že občas se to nedá nijak zařídit.
Co s tím?
Víckrát jsem již psala, že jisté možnosti poskytuje internet a e-mailový marketing. Pokud chcete, přečtěte si pár posledních článků na blogu a jistě objevíte něco, co by mohlo pomoci i vám. Dnes se chci zaměřit na způsob propagace, který mnoho marketingových lidí nezná, případně si na něj netroufá nebo jednoduše neví, jak začít. Je to public relations – PR a spolupráce s médii ve své nejklasičtější podobě.
Každého novináře potěší dobrý příběh a zajímavé informace a kvalitní článek příjme leckterá redakce. Dnes hodně médií využívá blogy, zdroje internetu a ochotně uveřejní hodnotné informace od čtenářů. Nezáleží na tom, či jde o internetové servery, tisk, rádio či televizi (zejména lokální stanice). Jen pozor, napsat o sobě, jak jsme výjimeční a jaké skvělé výrobky nabízíme, nebude nikdo považovat za dobrý článek. Musíte se trochu odosobnit a podívat se na věc z perspektivy spotřebitele, protože takto to hodnotí i novinář.
- Co nového bych mohl poradit čtenářům v souvislosti s používáním mého výrobku?
- Jaké jsou možnosti úspor při jeho používání?
- Jaké vlastní patenty či vynálezy jsme uplatnili a dokážou konkurovat světu?
- Co dělají odborníci a lidi z branže, když chtějí z produktu vytěžit maximální úspěch?
- Jaké jsou „tajné“ tipy pro lepší a efektivnější používání?
- Případové studie, řešení problémů, skutečné příklady z praxe…
Když si dáte tu námahu a kvalitní článek napíšete, doplňte ho fotografiemi a nabídněte vhodné redakci. Zavolejte redaktorovi a zeptejte se, zda mu vyhovuje a je pro něho použitelný. Neurážejte se, když to tak nebude a zkoušejte to znovu. Vytvoříte si tak kontakt a v případě potřeby informací se na vás redakce sama obrátí. Nikdy však nedávejte jeden článek více redakcím najednou.
Existuje i jiná cesta. Pokud nepíšete konkrétní článek, ale neutrální tiskovou informaci, která je kvalitním informačním zdrojem a novináři chápou, že ji mohou využít pro vlastní tvorbu článku. V takovém případě ji rozpošlete všem redakcím, které mají co dočinění s vaší branží, resp. když jde o masově používaný výrobek, klidně i deníkům, týdeníkům a lifestylovým časopisům. Ideální je, když zjistíte i jméno redaktora a neposíláte článek neznámému příjemci. Nezapomeňte, že váš příspěvek v takovém případě musí mít výrazné označení „Tisková informace“.
Pokud jste se doposud PR nezabývali, vyzkoušejte tuto techniku. S trochou trpělivosti přinese ovoce a často je význam článku hodnotnější než placená reklama. Rozpočet tedy netrpí, ale vynaložit námahu a práci se vyplatí.