V podnikání platí nekompromisně:
Průměrní nevyhrávají. Kdo chce uspět, musí najít způsob, jak se v davu odlišit.
Ve spoustě firem panuje přesvědčení, že být prvním, kdo přichází na trh s novinkou, je příliš riskantní. Raději se spoléhají na to, že lídra rychle napodobí. Ale to, co stačilo včera, nemusí stačit dnes. Ten, kdo včas objeví mezeru na trhu, a sem namíří svoje marketingové úsilí, bývá úspěšný. Ale po masovém napodobení, marže klesají na minimum.
Zkuste se podívat nad hlavy konkurence
Možná objevíte inspiraci v úplně jiných oblastech a tradiční obchodní model obrátíte vzhůru nohama. Vždyť kdo může očekávat jiné a lepší výsledky, když opakuje stále stejné postupy?
- Hudebník Stuart Davis požádal fanoušky, aby financovali jeho nové CD. Zjistil potřebný rozpočet na nahrávání a formou mikropůjček rozdělil práva na budoucí příjmy mezi své „partnery“. Dohoda zněla, že celý budoucí zisk se rozdělí mezi věřitele až do chvíle, než se jejich vklad zdvojnásobí. Další zisk se rozdělí na polovinu.
- Mnoho společností, které obchodují se softwarem, poskytují základní produkt zadarmo. Když se s ním naučíte pracovat a odhalíte přednosti, zatoužíte přejít na placený vztah a využívat všechny doplňkové služby.
- Švýcarští chovatelé dobytka v Alpách pronajímají nebo „leasingují“ stáda hovězího dobytka. Při snaze chránit horskou přírodu a poskytnout zvířatům přiměřené podmínky, nedokázali ekonomicky konkurovat. Poskytli kravičky k pronájmu ekologicky přemýšlejícím lidem z města. Ti financují chov výměnou za dodávky čerstvého sýra.
- Bruno Banani vyplnil mezeru na německém trhu spodního prádla, když svojí nabídku umístil jako luxus za přijatelnou cenu. Limitovanými sériemi uměle vytváří nedostatek a využívá netradiční akce na podporu prodeje.
- Starbucks jsem zatím na Slovensku nepotkala, ale nikdy ho jen tak neobejdu na dovolené v zahraničí. Udělal z hrnku kávy příjemný zážitek a poskytuje zákazníkům místo na příjemné trávení volného času. Cena za horký nápoj, už potom nehraje žádnou roli.
Kde hledat vlastní prostor a zároveň obejít stará pravidla?
Podívejte se podrobněji na:
- Způsob, jak vytváříte svoje produkty
- Způsob, jakým prodáváte svoje výrobky
- Způsob financování vašeho podnikání
- Způsob komunikace se zákazníky
Projděte si a zároveň zpochybněte každou oblast. Zeptejte se sami sebe, jak to děláte dnes a co dokážete udělat jinak, v čem můžete vyjít svým zákazníkům neočekávaně vstříc.
Možná vás zklamu, ale upřímně si myslím, že toto hledání už vás bude provázet stále. A i když objevíte něco nového, na vavřínech usnout nemůžete.
Garry Hammel to vyjádřil takto:
„Někde venku existuje konkurent, který se postará o to, aby se vaše strategie stala zastaralou. Nemůžete se jeho kulce vyhnout. Musíte vystřelit první“.